Dag 18 – 7 augusti 2014 torsdag

Natten på Verlaatshus blev inte skön och avslappnad. Det var varmt, kvavt och trafiken som gick utanför var väldigt störande. Själva boendet var det inget fel på, eftersom det var rent och snyggt. Trots detta blev det ingen god natt. Men några timmar fick vi och vi lyckades komma upp i tid till frukosten som vi hade beställt till klockan åtta. Vi var till och med en halvtimme tidiga.

Rhaudermoor

Rhaudermoor

Frukosten vi fick var god och sedan körde vi därifrån. Det hade börjat regna på natten och det gjorde att vägbanorna var våta. Men det var inte mycket regn på vägarna och vi kunde nästan tuffa på i vanlig hastighet.

Förort till Hamburg.

Förort till Hamburg.

Trafiken på Autobahn var inte så farlig och vi slapp en del bilköer. Men däremot såg vi att det nästan var helt stopp på vägen mellan Lübeck och Hamburg, så det var tur vi körde åt andra hållet. Dock tyckte jag synd om dem som satt fast. Under resan har jag lärt mig att bilköer inte är något roligt. De har verkligen min sympati! Samtidigt som vi åkte på Autobahn hörde vi att det var mycket olyckor och bilköer på trafiknyheterna som kom med ojämna mellanrum. Jag hoppas verkligen att det inte var så allvarliga fall. Det var ibland svårt att hänga med i tyskan för de pratade så fort.

När vi hade kört i tre timmar kände vi att det var dags för en paus. Eftersom vädret var som det var stannade vi bara snabbt och åt lite mellanmål i bilen strax innan Lübeck. Regnet hängde i luften, men det var skönt att sträcka på benen och få lite luft, fast jag saknade värmen som vi hade längre ner i Europa. Vi passade även på att byta förare vid depåstoppet och det var rätt skönt att bli kartläsare istället. Jag gillar den rollen bäst, men samtidigt tycker jag om att köra bil. Det ger en sådan härlig känsla när man kör bilen och mil efter mil rullar på. Dessutom är vår silvriga pärla underbar att köra.

Vi lämnade E22:an och ändrade riktning upp mot Danmark på väg E47 istället. När vi kört i några mil så säger Prinsessan helt plötsligt att hon tappat framtanden som har varit lös sedan början av sommaren. Vi hittade tanden och jag hade lite papper i handväskan så att jag kunde spara tanden till tandfén. Traditionen i vår familj är att lägga den tappade tanden i en speciell äggkopp och fylla på med vatten. På natten förvandlas då tanden till en guldpeng. Nu blev Prinsessan överlycklig! Hon hade varit så orolig för att hon inte skulle vara hemma när tanden fick för sig att ramla ut och då kanske tandfén inte skulle hitta henne. Men eftersom vi var på väg hem så skulle det inte vara några problem för tandfén att komma.

När vi var ca. 5 mil från ön Fehmarn började vi tro att vi skulle hinna med färjan från Puttgarden som vi var inbokade på. Vi hade nämligen bokat oss till kl 13:15. Men när vi körde på E47 så blir den smalare de sista milen och går över till att bli en fil i varje riktning istället för att vara motorväg. Samtidigt så bildades det naturligtvis bilkö! Helt plötsligt gick det inte fort att komma fram och när vi var ca. två mil ifrån Fehmarnssundsbron (Fehmarnsundbrücke), som förbinder Fehmarn med Tyskland, var det nästan totalt stopp. Ibland kröp vi framåt och vi såg att bilar framför oss började vända på vägen. Då blev vi verkligen oroliga! ”Vad är det som händer?” Den frågan ställde vi oss vi många gånger och när klockan blev ett förstod vi att vi inte skulle hinna fram till vår bokade färja.

Fehmarnsundbrücke

Fehmarnsundbrücke

Fehmarn är en ö som tillhör Tyskland, som ligger i Östersjön. Ön har sin tillhörighet till Schleswig-Holstein, men så har det inte alltid varit. Fram till 1864 tillhörde Fehmarn Danmark. Dock har språket på ön alltid varit plattyska. Fehmarn är förbundet med det tyska fastlandet med Fehmarnsundbrücke. Bron är 935 meter lång och 69 meter hög. Från färjeläget Puttgarden går det dagligen båttrafik till Rödbyhavn i Danmark. Dock finns det planer på att göra en tunnel till Danmark, Fehmarn-Bält-förbindelsen. Den beräknas att börja byggas 2015 och vara klar 2021. Vid Fehmarn har det förekommit många sjöslag mellan Danmark och Sverige, bland annat; sjöslagen vid Kolberger Heide och Femern år 1644 samt sjöslaget i Fermer Bält år 1715.

Vi rörde oss sakta framåt och när vi hade kommit ungefär en mil såg vi vad som var orsaken. Först var det en bil som stod vid sidan av vägen och hade fått motorstopp och därefter kom en avfart till Burg. Dit skulle de flesta bilar som stod i bilkön som vi råkade hamna i. Vi hörde sedan efteråt att där fanns en semesteranläggning, många sevärdheter och aktiviteter att göra. Vilken tur att vi inte skulle dit! Vad vi kunde se så fortsatte bilkön hela vägen in till Burg. När vi kom förbi avfarten kunde vi köra på igen. Men eftersom vi hade missat vår färja så valde vi att stanna vid Bordershop i Puttgarden. Där tillbringade vi en timme och direkt efter åt vi pölsekorv med bröd.

En av Scandlinesfärjorna.

En av Scandlinesfärjorna.

Färjan som gick 15:15, Prins Richard, kom vi med. När vi skulle köra ombord hamnade vi i kön med minibussar och skåpbilar. Antagligen berodde det på att vi hade takbox på bilen. Det märkliga var att när vi åkte till Tyskland för 17 dagar sedan behövde vi inte göra det. Men vi kom i alla fall med. Det blev en behaglig båttur. Östersjön var kav lugn den här dagen och dessutom kunde vi sitta ute hela tiden, eftersom vi inte behövde handla något på båten. Allt flöt på bra och vi kunde köra vidare genom Danmark. Jag tror att alla, utom föraren naturligtvis, sov tills vi kom till Öresundsbron. Då vaknade nästan alla upp igen och hungern gjorde sig påmind.

Gränsen mellan Danmark och Sverige på Öresundsbron.

Gränsen mellan Danmark och Sverige på Öresundsbron.

Öresundsbron är en förbindelselänk mellan Danmark och Sverige. Den består av dels en bro och dels en tunnel på den danska sidan. Tunneln kom till på grund av att en bro kunde påverka verksamheten på Kastrups flygplats. Eftersom en tunnel skulle byggas var man tvungen att göra en konstgjord ö i Öresund, Pepparholmen. Öresundsbron är totalt 15,9 km lång och består av en motorväg (E20) och dubbelspårig järnväg. Bron började byggas den 18 oktober 1995 och den invigdes den 1 juli 2000. Debatterna innan projektet blev en realitet var stormiga och kritiken var massiv, men efter att bron blev färdigställd har den negativa kritiken nästan tystnat. Det som fortfarande diskuteras är miljöfrågan och vilken påverkan Öresundsbron kommer att ha och har haft på miljön.

Hungriga barn i bilen är inte roligt att ha så vi körde igenom en drive thru och köpte några chicken bits. Vi hade tidigare bestämt att när vi kom hem skulle vi äta kinamat. Därefter var det raka spåret hem. Innan vi kom hem körde vi inom vår lilla stad och hämtade upp kinamaten. Allting såg ut som vanligt och det var skönt att det gjorde det. Ännu bättre var det när vi kom hem och körde upp på uppfarten. Visserligen var det mycket packning att bära in och plocka upp, men efter en sådan här fantastisk resa gör det inget. Om ni är intresserade av vår resrutt såg den ut så här.

Klockan hann bli kvart i åtta på kvällen innan vi kunde säga ”Home sweet home”. Vilken härlig känsla att vara hemma igen! Efter arton dagar var det underbart att se huset och träffa våra efterlängtade katter. De kom båda två och mötte oss i hallen när vi kom indrällande med vår packning. Vi valde sedan att strunta i packningen och istället koncentrera oss på kinamaten. Barnen ville titta på svensk TV så vi åt framför den; till och med reklamen var efterlängtad. Efter maten packade vi upp det nödvändigaste och sedan gick vi och lade oss i våra egna sängar. Det var helt underbart! Jag kan avslöja att vi sov riktigt länge dagen efter.

Nu var vårt fantastiska Familjeäventyr över!

Annonser
Det här inlägget postades i Familjen, Historia, Reflektioner, Religion och traditioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 18 – 7 augusti 2014 torsdag

  1. Anna-Maria skriver:

    Ja, det har varit roligt o få följa med på er resa! Tack så mycket, för intressanta blogginlägg dessa veckor.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s