Dag 16 – 5 augusti 2014 tisdag

Vi sov gott hela natten och när väckaklockan ringde så gick min man upp och gav sig iväg till Colruyt för att köpa det vi inte fick med oss igår och för att handla frukostbröd. Sedan åt vi en stor frukost innan vi gav oss iväg till Brygge. Naturligtvis hamnade vi i en bilkö! Bilköer är inte roligt och jag tror att hela Belgien inte gör något annat än sitter i bilköer på grund av vägarbete på vägnätet. Det gör att de är tvungna att stänga av visa genomfarter och vägar. Det är absolut inte lätt att köra i en stad med avstängda vägar och enkelriktat på övriga. Det gör att man kan vara nära målet och ändå cirkla runt i en timme utan att komma fram, om man nu inte är infödd förstås. De belgiska vägarna känns hopplösa och i synnerhet då vägarna i Gent. Men i vanliga fall är de troligen inte så frustrerande.

Destelbergen i Gent

Destelbergen i Gent

Gent är både en stad och en kommun i Östflandern med 243 366 invånare (2010). Staden är placerad där två floder flyter samman; Leie och Schelde och trots att Gent ligger i inlandet har den en hamn som är förbunden med Nordsjön genom Gent-Terneuzenkanalen. I Gent talar människorna en dialekt som kallas för gents. Den skiljer sig markant från andra östflamländska dialekter.

Staden Gent är gammal. Det började med att år 631 byggdes ett missionerande kloster i området, Pagus Gandavus. Munkarna bodde där i många år, men vikingar började ställa till med bekymmer för dem. Karl den Store anlade då en borg för att skydda floden Schelde år 861. Först på 1100-talet fick Gent sina privilegier av grevarna i Flandern.

Gent blev sedan en stor maktfaktor inom politiken och textilindustrin och under början av 1500-talet räknades Gent som den största staden i Europa. Men i slutet av 1500-talet (1584) blev det en tillbakagång för Gent, när de införlivades med det Spanska Nederländerna. Staden förlorade ytterligare makt och tillgångar när floden Schelde spärrades av holländarna 1648. Dock blomstrade staden igen när bomulls- och linneindustrierna utvecklades under 1800-talet. Samtidigt som Gent fick ett uppsving införlivades staden med det franska imperiet. Gent fick då fred och välstånd igen och många fabriker byggdes. I Gent bildades Belgiens första fackförening på grund av arbetarklassens arbetsförhållanden.

Dagens Gent är en attraktiv handelsplats, på grund av förbindelsen med Nordsjön och ett bra motorvägsnätverk. För svenskarna är Gent mest känt för att en stor del av Volvos produktion genomförs här.

Brygge

Brygge

Till slut kom vi i alla fall fram till Brygge som jag upplevde som en mysig stad med trevlig atmosfär. Här fanns det mängder av människor av olika nationaliteter. Härligt med mångfalden och att höra olika språk. Vi strosade runt och tittade i affärer, på människor och på byggnader. Brygge är en vacker stad och det märktes att det var en gammal stad.

Sint Salvatorkerk

Sint Salvatorkerk

Här fanns kanalsystemet som byggdes för att dika ut våtmarken och för att lättare kunna försvara staden mot inkräktare på medeltiden. Storhetstiden för Brygge var under 1400-talet och det kunde man se på de olika portar som vette mot fyra olika håll från den gamla staden som låg innanför ringmuren. Alla sevärdheter fanns lättillgängliga på bekvämt gångavstånd i centrum. Något som vi alla hade velat titta närmare på var ”Historium” som är ett museum med aktörer som visar scener från 1495. Tyvärr såg vi det hela alldeles försent för att vi skulle hinna gå runt och titta på det. Dock kunde vi se det som fanns precis innan man gick in på Historium. Det var bland annat damer som visade hur man knypplar (gör spets) och modellerar ansikten i lera. Det var väldigt intressant och barnen hade velat stanna längre, men vi visste att vi skulle hamna i bilkö när vi skulle köra tillbaka till I:s hus i Gent. Trist när man känner att tiden inte räcker till.

Brygges centrum

Brygges centrum

Vi fick även se några kanaler och de omtalade pråmarna (husbåtarna) på dem. Det kändes som att se Göta Kanal i jätteformat! Men det ser fridfullt ut när de glider fram på kanalerna eller floderna. Det är nästan så att jag känner att jag skulle vilja testa, men bara nästan. Jag är nämligen en riktig landkrabba. Dock vill jag gärna se på hav. Det är verkligen något som skänker mig ro. Tänk att få sitta och titta på vågorna, himlen och känna vindarna mot ansiktet. Det är något som jag tycker är fantastiskt!

Brygge (nederländska: Brugge, franska: Bruges, tyska: Brügge) tillhör provinsen Västflandern och ligger i nordvästra Belgien. År 2000 togs medeltidskärnan upp på UNESCO:s världsarvslista. Idag harr Brygge 117 170 invånare (2012).

Brygge är en mycket gammal bosättning. För över 2000 år sedan anlade nämligen gallo-romerska människor bofasta byggnader här.

På 800-talet blev Brygge en etablerad handelstad med ett stort utbyte med skandinaviska köpmän (vikingar). Därför ändrade man staden ursprungliga namn från Rugja, efter stadens första kanal Reiens, till Bruggia (= brygga eller hamn). Handelsutbytet gjorde att Brygge i början av 1000-talet var ett europeiskt handelscentrum. Naturligtvis var det till en fördel att Brygges anslutning till havet var väl utbyggd. Men i slutet av 1000-talet slammades floden igen och staden förlorade sin storhet. Dock kom en stormflod 1134 som öppnade upp en ny möjlighet via en kanal, Zwin, till byn Damme. Denna kanal var öppen till 1400-talet, men man var tvungen att bygga slussar.

På 1100-talet var Brygge en stad som växte och frodades med hjälp av de skyddande stadsmurarna. Staden satsade på ullmarknad, ullvävarindustri och tygmarknad och vinsterna samlades in och Flanderns grevar höll ett öga på handeln. Entrepenörerna var många och de ville expandera och flyttade därför delar av sina verksamheter till England och Skottland för att skapa ekonomiska kolonier med hjälp av ullmarknaden på andra sidan Nordsjön. Utvidgningen gav nya varor genom de engelska kontakterna, så som normandiskt spannmål och viner från Gascone.

Under 1200- och 1300-talet växte Brygge och blev Europas ekonomiska huvudstad och därmed internationellt handelscentrum. Brygge var under den här tiden också en Hansastad och ingick i handelskonsortiet Hansan. Staden blev under denna period också centrum för ett nytt finansiellt system med lån, konton, överföringar och investeringar, som ligger till grund för bankvärlden som vi känner den idag. Huis ter Beurze öppnades 1309 och blev inspirationen för börser runt om i Europa.

Stadshuis i Brygge

Stadshuis i Brygge

Brygges välstånd minskade under 1400-talet och samtidigt blev textilindustrin mindre betydelsefull och under 1500-talet förlorade Brygge sin ställning som handelscentrum till förmån för den naturliga hamnen i Antwerpen. Flanderns utbrytning från Nederländerna 1584 ledde till slutgiltiga nedgången för Brygge. År 1600 var Brygge en vanlig provinsstad med en mycket låg marin status och på 1700-talet var Brygge den fattigaste staden i Belgien.

Brygge har idag blivit en turiststad som är känd för sin historia, lugnet på kanalerna samt en marknadsföring som säger att det är en vänlig och romantisk stad. Något som jag kan hålla med om.

Idag åt vi lunch ute och visst är Brygge en turistfälla. Priserna är hutlösa när det gäller mat och restaurangerna ligger tätt. Det verkade som att restaurangerna hade kommit överens om ungefär vilka priser som de kunde ta. När vi hade gått runt och tittat lite så började vi undra hur vi skulle göra med lunchen. För oss fem skulle en lunch nästan gå på 1000 svenska kronor och det tycker vi är för dyrt. Men till slut hittade vi ett mysigt ställe med bra mat och vettiga priser. Det låg i utkanten av centrum, men fortfarande inom gångavstånd, och det gjorde att de inte behövde hålla samma priser som de andra restaurangerna runt om.

När det gäller priser på saker eller kläder så ligger det på samma som hemma. Det gjorde att jag inte köpte något speciellt förutom belgisk choklad. Jag köpte till mig, mina föräldrar och svärföräldrarna. Barnen och jag tyckte att det bästa var smakproverna som vi fick i affären. Något annat som också inhandlades var mugg till Prinsen, sadelskydd till Kronprinsen och Brygge i miniatur till Prinsessan. Därefter åkte vi tillbaka till Gent.

Det tog tid att åka de fem mil som är mellan Gent och Brygge, ca. 1,5 timme. Hela familjen tyckte att det var skönt att komma till huset igen. Bilköerna är inget roligt och de gör att jag bävar för bilkörningen ut från Gent imorgon bitti. Idag satt vi och suckade varje gång vi såg att vägen var avstängd av vägarbete. Väl tillbaka i huset lekte barnen på studsmattan utomhus och jag lagade middagen. Ikväll blev det en vanlig middag och det blev kotlett med ris och majs. Min man kunde inte hjälpa till med maten för han hade fått ett problem att lösa. Det var nämligen så att barnen började dagen med att försöka titta på en film (”Det regnar köttbullar”) och DVD:n ville varken spela filmen eller släppa ifrån sig skivan. Egentligen ville inte DVD:n starta alls, utan den var som helt död. Tur att min man kan plocka isär och sätta ihop… Problemet var att vi inte kunde hitta några verktyg i huset, så han gick över till grannen och fick låna verktyg. Trevligt med grannar som ställer upp. Skivan kom ut i alla fall och DVD:n blev ihopsatt igen, men fungerade inte bättre för det.

Vid middagen pratade vi om vår tid i Belgien och vi enades om att det var bra och roligt att vi hade valt att stanna till här, men ingen har någon längtan att åka hit igen. Visserligen skulle jag kunna tänka mig Brygge och kanske Bryssel, fast det får vänta i några år. Dock ska man aldrig säga aldrig. Imorgon drar vi vidare mot Tyskland via Nederländerna. Jag hoppas verkligen att vi kommer att få se dammbyggena. Nu är det nog dags att sluta skriva, eftersom vi ska packa och städa huset tidigt på morgonen. Klockan nio kommer I:s mamma för att hämta nyckeln till vårt tillfälliga hem här i Gent.

Auf Wiedersehen!

Annonser
Det här inlägget postades i Familjen, Historia, Reflektioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dag 16 – 5 augusti 2014 tisdag

  1. Anna-Maria skriver:

    Ja bilköer är inte roligt…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s