Dag 12 – 1 augusti 2014 fredag

Vår sista dag i Cagnes-sur-Mer och tiden har gått fort den här veckan. Det har varit soliga lata dagar med avslappning, bad och att kunna göra vad vi har känt för. En härlig känsla som vittnar om semester. Visserligen började dagen inte så soligt idag. Det var lite soldis och slöjmoln framför solen när vi vaknade. Det gjorde att jag inte trodde att det skulle bli så varmt. Tji fick jag! Det blev 35 grader i skuggan. Värmen var tryckande och det kändes nästan som att det skulle bli åska. Det blev det inte, men jag tror att det regnade uppe i bergen. I alla fall såg det så ut härifrån.

Direkt efter frukosten gav vi oss iväg mot Cros de Cagnes (den steniga stranden). När vi körde längs med Boulevard Maréchal Juin och Boulevard Kennedy såg vi att det var marknadsdag idag. Det var stånd med frukter som såg otroligt goda ut, kläder, väskor med mera. Intressant att se att en gata som brukar vara full med bilar helt plötsligt var tom på bilar. Undrar var alla de bilarna hade parkerat nu? Det är sådant som jag tycker är intressant att fundera på.

Avkopplande stund på stranden.

När vi kom ner till stranden parkerade vi vid Hippodrome de la Côte d’Azur som vi brukar göra. Sedan gick vi ner till stranden och tittade på Medelhavet en sista gång. Barnen ville inte bada där idag för vågorna gick väldigt högt upp. Det gjorde att suget ut, underströmmarna, blev extra starkt. Vi satt istället och tittade på havet, båtarna, flygplanen och människorna på stranden istället. Naturligtvis passade vi på att leta upp några fina stenar. Barnen älskar stenar! Helst sådana som är lena, runda, kantiga eller konstiga. Kort sagt alla stenar! Vi hade nog kunnat ta med oss hela stranden om de fick bestämma. Det fick de inte. Det är begränsat vad man får plats med när man är på bilsemester.

Stenar i massor...

Stenar i massor…

Vi tröttnade så småningom på att sitta där, eftersom det var så varmt idag. Istället valde vi att gå längs med Promenade de l’Hippodrome och Promenade de la Plage (strandpromenaden).

Promenade de la Plage

Det var vackert och vi fick se saker som man inte hinner med när man kör bil längs med strandvägen. De hade till exempel satt upp en tavla med marina djur som fanns längs med kusten och vilken nytta de gjorde och hur man tog hand om dem för att se till att de fortsatte trivas längs kusten. Intressant! Men det var lite svårt att läsa texten, för den var på franska. Dock kunde vi tyda lite av det. Barnkammaren för bläckfiskar såg spännande ut.

informationstavlan om det marina livet i Medelhavet.

Efter promenaden körde vi in till centrum. Där strosade vi runt och bland annat var vi inne i en vinbutik och ett bageri. Dessutom gick jag och Prinsen runt och försökte leta upp en souvenirmugg från Cagnes-sur-Mer. Tyvärr hittade vi ingen, utan vi får se om vi får tag på en när vi kör vidare i Frankrike. Jag hoppas det, för han blev så besviken. Synd att han inte kom på det när vi var i Nice under onsdagen. Där såg jag flera stycken.

Tillbaka i huset åt vi en sen lunch och sedan tillbringade vi eftermiddagen vid och i poolen. Ja, inte min stackars man förstås. Han har nämligen bränt sig i solen, trots faktor 30 solskydd. Idag kände han att han bäst passade i skuggan med solskydd 50. Jag tyckte så synd om honom för han låg och kved i sömnen under natten. Men nu ikväll sa han att det var bättre och han har i alla fall sluppit att få solfrossa. Det är jag tacksam för! Vi andra som har ett naturligt skyddande lager var vid poolen. Barnen har verkligen älskat att bada där! De skulle nog kunna vara där hela dagen om de hade fått. Vår lilla Prinsessa har utvecklats enormt under den här veckan. Nu vågar hon hoppa och dyka på djupt vatten och hon simmar som en fisk. De sista dagarna har vi även tränat ryggsim. Roligt när det går framåt. Pojkarna är också som fiskar och den här poolen var mer uppskattad än den i Torbole, eftersom den här höll 28 grader.

Vårt hus är det med gröna fönsterluckor.

När vi kom upp från poolen var det dags att laga middag och sedan gjorde vi tråkiga saker. Vi började packa ihop allting inför avresan imorgon. Det gick fort i alla fall och nu tror jag att allting har kommit med. Det är egentligen konstigt att inte mer saker sprider ut sig och försvinner när man faktiskt är på en och samma plats i en vecka. Men barnen verkade ha koll på var de har lagt sina saker och jag hoppas att allting har kommit med.

Vid kvällsfikan pratade vi om vad som hade varit bäst här i Cagnes-sur-Mer och det de kom fram till var poolen, stränderna och utsikten med palmerna. Jag måste säga att det jag har gillat mest är det gamla och genuina som finns i de slingrande kvarteren. Man kan ana att det är en gammal plats och att människor har velat bo här i många årtusenden. Vi kan som exempel ta kullen som vi har bott på den senaste veckan. Den heter Les Mas du Haut-Cagnes och har fram till 1990 bestått av växthus med blomsterodlingar. Växthusen ägdes av familjen Morandi och de exporterade faktiskt en del av sina blommor till Sverige. Inom synhåll ligger ju också den gamla fästningen och byn Haut-de-Cagnes, som är mycket gammal. Intressant med all historia! Men det är nog inte så konstigt att jag tycker det eftersom jag bland annat arbetar som historialärare.

Nu är det alltså dags att avsluta etapp två och imorgon drar vi vidare på vårt stora Familjeäventyr. ”Partir, c’est mourir un peu” (Att lämna denna plats är som att dö en smula).

Au revoir, à bientôt!

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Dag 12 – 1 augusti 2014 fredag

1. Anna-Maria skriver:

Hehe då fick ni smaka på den tryckande värmen som vi hade här hemma då.