Dag 9 – 29 juli 2014 tisdag

Det blåste hela natten och det gjorde att vi fick sova med fönstret stängt, annars hade det blåst in i sovrummet. Men på morgonen lyste solen igen och värmen var tillbaka. Morgonen började med ”backträning” för de i hushållet som ville det. Jag valde att sova istället! Dock verkade det som att de som var med var nöjda. Därefter åt vi frukost och sedan gav vi oss iväg till Haut-de-Cagnes.

Hait-de-Cagnes

Hait-de-Cagnes

Det var intressant med smala vägar och gränder. Vi började undra hur det skulle gå. Men vi kom fram och vi lyckades hitta en parkering. Vilken vacker medeltidsborg och by!

Borgen

Borgen

Den byggdes av ätten Grimaldi (förfäder till den nuvarande hertigen av Monarco) på 1300-talet. Borgen byggdes från början som en försvarsfästning, fast på 1600-talet byggdes den om till att även vara en bostad. Kapellet, som fanns precis bredvid borgen, är en filial till domkyrkan i Notre Dame och var lika vackert som den lilla byn.

Kapellet i Haut-de-Cagnes

Kapellet i Haut-de-Cagnes

Tyvärr är det tisdag idag och det gjorde att vi inte kunde gå in och titta på borgen eller museet som fanns inte så långt därifrån. Jag fick aldrig någon förklaring till varför det var stängt på just tisdagar. När jag frågade så verkade som att det var en självklarhet att det var stängt på denna veckodag.

Bygata i Haut-Cagnes.

Bygata i Haut-Cagnes.

Vi gick runt i byn istället och tittade på den fantastiska utsikten och därefter åkte vi ner till centrum i Cagnes-sur-Mer. Väl på parkeringen började jag och min man att diskutera om vi hade några mynt i euro när en dam kom och frågade om vi ville ha hennes parkeringsbiljett. Självklart ville vi det och vi tackade den snälla damen för två gratis timmar.

Vi gick runt i centrum och såg oss omkring och samtidigt tittade vi efter något bra matställe att äta på. Det var svårt att enas om var vi skulle äta, men till sist hittade vi ett ställe som verkade bra, ”Kelly’s Pizzeria”. N, M och deras son gick in och tog ett bord till oss medan vi under tiden var inne i en sportaffär och köpte badskor till oss alla. Ni kanske kom ihåg att jag pratade om det tidigare? Stranden här är stenig och det gör att det gör ont i fötterna att bada i havet utan badskor. Efter det köpet gick vi till ”Kelly’s” och vi kom fram till att det var en fin restaurang med många fransmän och människor utifrån som åt. Utifrån såg den inte mycket ut för världen, men inuti var den mycket fin. Vi kom fram till att pizzerian troligen var döpt efter Grace Kelly. I vilket fall som helst var det god mat där, säkert beroende på den vedeldade stenugnen. Jag har aldrig ätit så goda pizzor och allt som vi beställde var i jätteportioner. Vi blev mätta och belåtna och sedan åkte vi tillbaka till huset.

Pizza på Kelly's

Pizza på Kelly’s

Herrarna släppte av oss i huset och sedan åkte de vidare för att handla mat. Vi som var hemma placerade oss vid poolen för det var verkligen varmt. Jag tror att det var ca 30 grader och barnen ville bada. Det var skönt! Det tråkiga var att det rullade in mörka moln på himlen från bergen och mycket riktigt blev det åska senare på eftermiddagen. Det regnade också och temperaturen sjönk drastiskt. Barnen tittade på film, herrarna säkerhetskopierade foton, jag började laga middag och M packade. Det är nämligen så att den andra familjen ska åka hem tidigt imorgon bitti. Det är ledsamt, men ibland räcker inte tiden till.

Till middag åt vi schnitzel som stektes i ugnen tillsammans med potatis och morötter. Den här kvällen satt vi länge och pratade efter maten vid bordet. Tyvärr blev det lite kallt på terrassen, men egentligen gjorde det inget för vi flyttade in i vardagsrummet istället. Vi fick höra hur deras rutt hem skulle gå och vi fick visa hur vi hade tänkt oss resten av vår resa. Då slog det mig att det faktiskt har gått halva resan idag. Vart har tiden tagit vägen? Det gäller verkligen att njuta av de dagar vi har kvar.

 Bougainvillea glabra som växte vid poolen.

Bougainvillea glabra som växte vid poolen.

När kvällsfikan var klar tog vi adjö av den andra familjen, eftersom de ska åka riktigt tidigt imorgon bitti. Jag känner att jag troligen inte kommer att vara vaken så dags, utan maken får gå upp och låsa efter våra vänner. Nu sitter jag och min man själva i vardagsrummet. Jag skriver i dagboken och han har tidigare lagat Prinsens shorts som hade gått sönder. Nu ser jag att han sitter och har somnat i soffan och därför känner jag att det är dags att gå och lägga mig.

Det här inlägget postades i Familjen, Historia, Reflektioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dag 9 – 29 juli 2014 tisdag

  1. Anna-Maria skriver:

    Härligt med riktigt god pizza. Jag kan nog bara inbilla mig hur bra den smakade.

    Och så självklart – tiden går fort när man har roligt!

Kommentera

