Dag 4 – 24 juli 2014 torsdag

Imorse ringde faktiskt en väckaklocka som jag inte hade ställt, utan det var min man som hade fått för sig att han skulle ut och springa på morgonen. Både han och pojkarna var duktiga på att komma upp och de var i väg runt halv sju som de hade sagt. Jag vet faktiskt inte hur långt eller länge de sprang för jag somnade om. Det var skönt! Sedan gick jag och Prinsessan upp lagom till frukost vid klockan åtta. Det var en lika god frukostbuffé den här dagen och den här gången fick vi alla åtta sitta tillsammans. Det var praktiskt eftersom vi inte hade bestämt vad vi skulle göra den här dagen. Medan vi åt frukost upptäckte vi att det droppade från taket. En ur personalen frågade mig, eftersom jag satt närmast, om jag ville ha ett paraply. Troligen en vattenläcka eller så regnade det in efter nattens regn.

Torbole

Torbole

Direkt efter frukost gick vi upp och tvättade upp några kläder innan det var dags att göra Torbole. Det fanns riktigt fina och mysiga gränder här också precis som i Limone och vi flanerade runt hela förmiddagen. Vi handlade några vykort och lite andra saker som vi ville ha och sedan strosade vi runt och det var spännande att traska iväg på okända små vägar. Dessutom passade vi på att ta några landskapsbilder på Gardasjön och bergen runt omkring. Det är så otroligt vackra vyer och med Gardasjön som bakgrund fick vi till några fina bilder på barnen. Det är alltid roligt och gör att julklappen till våra föräldrar blir lättare att genomföra. Vi gör nämligen alltid en årskalender till dem.

Gardasjön som bakgrund

Gardasjön som bakgrund

Lunchen åt vi på Bar Alla Sega, eftersom barnen ville dit igen och äta toast. Det hade börjat duggregna och vi var först lite tveksamma till att sätta oss där. Den baren har inget tak, men det problemet löstes snabbt eftersom de hade en stor markis att fälla ut. Det var riktigt mysigt att sitta under markisen och titta på regnet den korta tid som det föll. Efter lunchen hade våra pojkar och den andra familjens pojke bestämt att de ville bada i Gardasjön. Jag ville absolut inte och inte min man heller. Tur att vår vän N offrade sig och kastade sig i vågorna. Egentligen tror jag inte att man fick bada idag för det hängde en röd flagga vid badvaktens torn (men badvakten kom ut och vakade över dem ändå), men det hindrade inte dem. De badade glatt! Sedan fortsatte de uppe i hotellets pool. Vi andra som inte badade tyckte att det var kallt och avstod från att blöta ner oss. Vissa hade till och med regnjackor på sig.

De dramatiska bergen mittemot Torbole

De dramatiska bergen mittemot Torbole

Jag och Prinsessan stannade till på en lekplats på vägen upp. Det var här det blev lite fel och felet var mitt. Vi har nämligen bara en nyckel till vårt hotellrum och jag sa att vi väntade på lekplatsen så att min man kunde hitta oss där. När vi hade varit där en stund så tröttnade vi på att vänta så vi gick upp det hållet som vi brukar gå för att komma till hotellet. Naturligtvis lyckades vi gå om varandra. Men min snälla man knatade snällt upp till hotellet när jag SMS:ade honom. Jag och Prinsessan gick ut på Torboles små gator igen medan de andra gick till Riva de la Garda för att shoppa. Det hade varit en både bra och dålig promenad visade det sig. Vår Prins har länge haft problem med sina ben när han går längre sträckor och det fick han idag. Det slutade med att min man fick ta honom på ryggen vissa sträckor. Enligt Kronprinsen hade det annars varit en trevlig tur, förutom att han blev trött i fötterna. Promenaden var en mil, totalt.

Riva del Garda ligger i det nordvästra hörnet av Gardasjön på ca 70 meters höjd inkilat mellan två alptoppar, på västra sidan Monte Rocchetta och på den östra sidan ligger Monte Brione, i provinsen Trentino. Staden har ca 15 000 invånare idag. Rättigheterna till staden har varit skiftande under åren och mycket eftertraktat, eftersom Riva del Garda var en viktig hamn för kommunikation längs med Gardasjön. Staden tappade lite av sin betydelse när vägen som går längs med sjön hade byggts.

Riva del Garda

Riva del Garda

Från början tillhörde Riva del Garda Republiken Venedig under nästan 1000 år, mellan år 700 – 1797. Därefter tillhörde Riva del Garda Biskopen av Trent (man kan säga att det är som en kyrklig furste) innan Napoleon tog makten. Riva har även tillhört det österrikisk-ungerska imperiet mellan 1815-1918. När första världskriget tog slut den 3 november 1918 tog det nya Italien över provinsen Trentino.

Bostadskvarter i Torbole

Bostadskvarter i Torbole

Prinsessan och jag gick runt i Torbole och hittade till slut en stor lekplats bara runt hörnet från hotellet som hon gillade, trots att en del av lekredskapen var för lite äldre barn. När vi kom tillbaka från vår promenad ville hon bada. Jag tyckte att det var kallt och var egentligen inte alls intresserad av det, men hon fick i alla fall göra det. Därefter gick vi upp på rummet och lekte med leksakerna som hon hade tagit med sig och dessutom målade Prinsessan ett kort till vår vän M som vi inte hade hunnit fira under våren och vi hade bestämt att vi skulle fira henne ikväll. Sedan blev det en lång väntan på att de andra skulle komma tillbaka.

När de sedan kom ville pojkarna bada i poolen igen, trots att vår Prins var så stel i benen. Vi satt och tittade på dem en stund och sedan var det dags att göra oss i ordning för att äta middag. Innan vi gick masserade jag Prinsens ben och fötter med en salva och jag hoppas att det kommer att hjälpa honom. Imorgon tror jag att han måste försöka använda sina skor med inlägg istället för sandalerna. Det är nog dags att låta en doktor titta på benen igen.

Vi lyckades bli klara och därefter traskade vi iväg till hamnen till en restaurang som vi hade tittat ut under förmiddagen, Ristorante Geier. Det var riktigt gott och den låg helt underbart precis nere vid vattnet. Det var en charmig restaurang, med en något förvirrad personal. De hade inte koll på vilket bord som hade beställt vad eller hur många som hade beställt samma rätt. Dessutom fick vi först inget bröd med olivolja och när all mat hade kommit in till oss fick vi in en extra pizza. Det var tur att personalen var så trevlig och att maten var god.

Vi gjorde en tidig kväll efter maten, eftersom vi har planerat att göra en utflykt till Verona imorgon. Egentligen vill vi åka till en vingård, men vi har inte hittat någon ännu som kan ta emot oss. Vi kanske kan se om det finns någon på vägen? Vi får se hur det går. Men nu känner jag att sängen kallar på mig.

Det här inlägget postades i Familjen, Historia, Reflektioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Dag 4 – 24 juli 2014 torsdag

  1. Anna-Maria skriver:

    Oj, vad långt att promenera. Jag förstår att din son blev trött av det.

Kommentera

