Dag 2 – 22 juli 2014 tisdag

Idag känner jag mig riktigt trött! Vi började dagen kl 5 för att äta en frukostbuffé kl 6. Helst skulle vi hinna packa ihop våra saker också, så att vi bara hade att borsta tänderna kvar att göra. Det var en god frukost, men Prinsessan var inte intresserad av att äta något. Dock lyckades vi få i henne lite grann så att vi kom iväg till halv åtta. Det var ett helt ok motel, fast jag tror inte att jag vill åka dit igen.

Idag var vädret sämre och tidvis kom det en massa ösregn, så att det blev lite besvärligt att köra. Det var min man som började köra idag och jag kan säga att jag inte avundades honom det. Ibland regnade det rejält och på vissa ställen var autobahn som en tvättbräda. Den var inte behaglig att åka på. Vi bytte efter några timmar och jag hade turen att få en bättre väg. Men sedan kom vi in i Österrike… Vi hade inte åkt långt förrän vi blev stående i en bilkö strax efter Füssen. Det var inte roligt! Anledningen till stoppet var inte heller så rolig. Det var en personbil som hade krockat med en lastbil och de skadade fick skäras loss. Och tyvärr fanns det ingen väg för att komma runt olyckan. Jag tror att vi fick vänta mellan 1,5 och 2 timmar innan vi kunde köra vidare. Det här var precis det som vi ville undvika och därför hade vi valt att inte köra över München. Men efter mycket väntande kunde vi till sist köra vidare på en slingrig väg som var fantastiskt vacker. Jag hade då bytt plats till passagerarsätet så jag kunde njuta av utsikten i fulla drag.

Österrikes alperna, utanför Innsbrück

Österrikes alperna, utanför Innsbrück

Lunchen blev mycket försenad på grund av bilkön. Vi stannade och åt strax före Innsbrück på en vägkrog som heter ”Rosenberger”. Det var fint, men vi tyckte inte om att två av våra kotletter inte blev färdigtillagade, trots nytt försök av kocken. Det var våra två yngre barn som drabbades och därför fick de lite av min mat, så att de skulle stå sig till kvällens mål. Vi hade bråttom att komma iväg och jag började köra. Jag kan avslöja att jag ångrade mig fort. Det var riktigt läskigt att köra i Alperna och mycket vägarbete var det. Usch! Dessutom var vägtullarna inte gjorda för sådana kortvuxna personer som jag. Det gjorde att jag tröttnade efter 1,5 timme och sedan fick min man köra resten av resan. Det var helt klart lugnare för mina nerver. Det var bara synd om min man som fick omaket att köra så långt.

Vi var framme i Torbole och hotellet Caravel kvart i åtta på kvällen. Det var otroligt vackert när vi fick se den första skymten av Gardasjön. Men när vi skulle pakera framför hotellet dök ett nytt bekymmer upp. Det fanns inga parkeringsplatser och på de som fanns var bilarna dubbelparkerade… Vi fick ändå tråckla in bilarna på varsin parkeringsruta framför två småbilar och sedan fick vi lämna bilnycklarna så att hotellets personal kunde flytta bilarna om någon skulle ha de andra bilarna. Oj oj oj… vilken syn när vi skulle försöka få plats med vår V70. Men det gick och nu håller vi tummarna för att ingen ska köra på dem under natten och morgonen. Vi ska försöka få en bättre parkeringsplats imorgon, om inte maken fått nervkollaps och varit och flyttat den redan under natten.

Hotel Caravel

Hotel Caravel

Torbole ligger 67 meter över havet på en utlöpare på nordvästra sidan av Monte Baldo, som har en höjd på 2079 meter. Samhället ligger i Trentino (norra Italien) i Trento-distriktet vid Gardasjön, som ingår i sydtyrolen. Denna del av Alperna (nordöstra Italien) kallas för Dolomiterna, som till största delen ligger i provinsen Belluno. Monte Baldo användes som en resurs när det gällde ved/virke och sly tidigare, men nu har det blivit en skyddzon för den unika floran som finns i alperna.

Genom århundradena har Venedig och Milano stridigt om rättigheterna till Gardasjön. Området var eftertraktat politiskt på grund av sina naturresurser, så som fiske och virke. På 1500-talet delade de sjön i två delar; Venedig fick den östra sidan och Milano fick den västra delen. Under 1800-talet och början av 1900-talet tog Österrike makten över området och det var då som Gardasjön började bli känt som turistmål. Österrikes påverkan i området märks på arkitekturen hos vissa byggnader, som annars till största delen är mycket italiensk i sin utformning.

Torbole var från början en fiskeby som uppstod vid flodens Sarcas delta. Idag är fisket inte lika viktigt utan Torbole är känt för sitt milda klimat, kurbad och som turistmål för bland annat windsurfing, segling, ridning, trekking, klättning, cykling hanggliding eller bara ”hänga” på stranden. Många ungdomar dras till Torbole och stämningen på kvällarna är ungefär som ”after surf” (after ski) längs med strandpromenaden. Den bofasta befolkningen i Torbole är inte så stor, utan ca. 2500 personer bor där.

Vägen ner mot Torbole

Vägen ner mot Torbole

När vi hade burit upp all vår packning till våra rum så gick vi ut i Torbole för att hitta något att äta. Det här är en mysig liten by som ligger vid norra änden av Gardasjön och det ska bli roligt att se byn i dagsljus, men nu ikväll var jag mest trött och ville bara äta och sedan gå och lägga mig. Vi gick runt lite bland gränderna och längs med strandpromenaden hittade vi en bar (Bar Alla Sega) där vi åt en liten lättare måltid. Det var gott och jag tror att alla var nöjda. Sedan strosade vi tillbaka till hotellet. Våra reskamrater vill planera vad vi skulle göra under veckan, men varken min man eller jag har egentligen funderat så mycket på det. Vi får väl försöka sova på saken och säga imorgon vad vi känner för de dagarna som vi är här. Jag vet bara att barnen gärna vill bada i alla fall. Därefter får vi se vad det blir!

Gardasjön

Gardasjön

Det här inlägget postades i Familjen, Historia, Reflektioner, Semester och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Dag 2 – 22 juli 2014 tisdag

  1. Anna-Maria skriver:

    Ujuj, sicket äventyr! Det är ju i alla fall tur att både du och din man har körkort så ni kunde turas om att köra ändå.

  2. David skriver:

    Det var mycket kul förutom att sitta på motorvägen och i bilen men det tog vi igen i både mat och poolen, havet och alla sköna sängar på alla ställen som vi stannade på.

Kommentera

