Förberedelser inför ”det stora familjeäventyret”

Jag gick på semester torsdagen den 17 juli på morgonen. Det var med lätta steg som jag gjorde min sista natt på sommarjobbet. Skönt att äntligen vara ledig! Nu var det bara att sova några timmar innan jag och resten av familjen skulle packa. Vi skall nämligen åka iväg på ett riktigt familjeäventyr. Det är en resa som vi har planerat sedan september förra året.

Under planeringsstadiet har våra planer förändrats och vi har till och med ibland fått planera om och hitta nya boende. Dessutom fick vi även med oss en annan familj som resekamrater under första hälften av resan. Efter mycket planerande och omändringar blev det tänkta resultatet efter många om och men så här.

Vi började med att boka en stuga i Cagnes-sur-Mer genom mitt fackförbund. Sedan har resan sakta men säkert byggts på. Först funderade vi på att flyga, men vi kom fram till att vi ville se mera av Europa. Planerna för resan ser ut som följande; från Malmö genom Danmark till Tyskland via Rödby – Puttgarden, övernattning i Kirchheim (6 mil från Kassel), vidare färd till Torbole (vid Gardasjön). Där stannar vi fyra nätter innan det blir dags för Frankrike och Cagnes-sur-Mer. Stugan har vi hyrt i en vecka och vi kommer även försöka göra en avstickare till Monaco. När vi lämnar Cagnes-sur-Mer åker vi till Verdelais (utanför Toulouse) för en övernattning. Sedan går färden vidare till ett slott utanför St Michel. Där blir det en övernattning innan vi lämnar Frankrike och åker till Gent i Belgien. Vi stannar där i två nätter och försöker hinna se Brygge också. Innan vi åker hem igen åker vi via Nederländerna och sover en natt utanför Bremen. Därefter återvänder vi hem efter ca 529 mil och 18 dagar.

Den stora frågan nu är om det verkligen kommer att bli så här?

Dagarna från jag slutade mitt sommarjobb tills avresan gick fort och det var riktigt intensivt. Vi skulle hinna med att packa, tvätta och städa av huset. Det är nämligen inte roligt att komma hem till ett stökigt hus. Vi jobbade på och ibland hade jag dåligt samvete för att vi inte tog barnen till badstranden när det var så underbart sommarväder med tropiska vindar. Men jag dövade de tankarna med att vi snart ska kunna bada så mycket vi vill i södra Europa. På söndagskvällen var allting redo och vi lade oss tidigt för att komma upp kvart i fyra på måndagsmorgonen.

Det här inlägget postades i Arbete, Familjen, Reflektioner, Semester, Väder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Förberedelser inför ”det stora familjeäventyret”

  1. Anna-Maria skriver:

    Hoppas ni får det trevligt på er resa!

    • tavar skriver:

      Tack! Det var en fantastisk resa! Jag har nämligen kommit hem igen och jag valde att publicera blogginläggen när jag var hemma.

      • Anna-Maria skriver:

        Ahh, det förklarar saken =) Smart gjort! Jag har själv börjat tidsinställa inlägg, särskilt när jag bloggar om framtida grejer, då det är jävligt korkat att skriva publikt att man inte är hemma. En kompis till mig på FB tyckte det var skitkul men nojjigt att jag har den principen, men det säger ju sig självt – inte fan vill man riskera att man får inbrott!

  2. tavar skriver:

    Precis! Dessutom var vi borta i 18 dagar och det vill man inte skylta med. Jag tycker att det är en bra princip att inte säga förrän efteråt. 🙂

Kommentera

