Stadsfestival

Från onsdagen till söndagen i förra veckan har det varit en stadsfestival i vår lilla stad. Varje dag har haft sitt tema med olika uppträdande. Och det har varit fullt med människor överallt. Det är liv i luckan från tidiga mornar till sena natten. Jag tror att jag har skrivit om denna festival tidigare. Men jag är inte säker…

I vilket fall som helst så lever alla upp och man får träffa många människor som har bott här tidigare, eftersom många passar på att komma hem under den här veckan. Det är verkligen roligt! Dessutom var jag ledig under nästan hela festivalen. Bara det gör att det blir roligare… Barnen och jag kunde vara nere på stan stor del av dagen och när mannen min kom hem cyklade vi ner för att se något uppträdande eller bara flanera runt och se vad som händer. I år tyckte till och med barnen om att vara med på kvällarna. Det har de inte gillat tidigare. Troligen är det för att de har blivit större.

Det här året fyllde stadsfestivalen 40 år. Det firades inte något speciellt utan kommunen höll sig till det vanliga utbudet: marknad, loppis, teater, musik på stan, clowner, tivoli, lotter,  smådjursutställning, konstutställning, föreningar fick visa upp sig, etc. Något som var nytt för i år var en så kallad ”hemvändautställning” och en ”nybyggamässa”, på grund av de nya stadsdelarna som ska byggas.

På lördagen var det den årliga medeltidsmarknaden med gycklare och tornerspel. Den fick bli vår avslutning på stadsfestivalen för det här året. Barnen hade gärna velat ner på lördagskvällen, men vi var bortbjudna till en konfirmation så det gick inte. Dock blev det en bra avslutning. Hela familjen gillade tornerspelet, fast för vissa i familjen blev det för varmt i solen. De gick och lade sig i skuggan istället.

Nu har vår lilla stad återgått till det vanliga igen. Tyvärr har den blivit tyst och lugn igen. Men värmen är tydligen här för att stanna och det gör att medborgarna i staden är mer aktiva utomhus än annars. De låser inte in sig hemma… Det kan i och för sig ha att göra med att många gick på semester i måndags. Dock inte jag! Just nu är jag på nattjobb och den här omgången är det två nätter till. Därefter har jag tre nätter nästa vecka. Sedan har jag semester! Det ska bli så skönt, eftersom jag känner i år att jag behöver ha det.

Nedräkningen kan börja!

Det här inlägget postades i Arbete, Familjen, Reflektioner, Semester, Väder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

