Introduktion

Den här arbetsveckan har varit tuff. Totalt tror jag att det blev 51 timmar. Det kanske inte låter så mycket, men det känns som många timmar. Det beror nog på att jag har arbetat på två ställen. I början av veckan arbetade jag som lärare och höll på med planering inför höstterminen och efterarbete efter vårens skolgång. Det är arbetssamt men faktiskt rätt roligt arbete. Jag skulle lätt kunnat arbetat flera dagar med det. Dock tog det roliga slut och jag var tvungen att göra introduktion på mitt sommarjobb.

Nu låter som jag inte tycker om mitt sommarjobb, men naturligtvis gillar jag det. Dessutom är jag glad för att jag fick ett sommarjobb. Det är inte alla som får det. Det bästa av allt är att de ville ha mig tillbaka! Jag tycker om den känslan…

Introduktionen innebar att jag arbetade en kväll (för att lära känna de gamla på min avdelning) och två nätter bredvid en ordinarie. Detta för att jag verkligen skulle veta hur saker och ting görs på just den avdelningen. Jag fick nämligen byta avdelning mot var jag har varit tidigare. En sommar tidigare har jag varit här, fast det var länge sedan.

Nu efter inatt är introduktionen klar. Det har varit intressant och jag har lärt mig nya saker. Men det roligaste är ändå mötet med de gamla. De ge mig så otroligt mycket. Varje människa bär i regel på ett intressant livsöde, somliga roligare eller mer tragiskt än andra. Jag älskar att lyssna på dem och när man arbetar på natten får man mer tid till att lyssna. Arbete inom äldreomsorgen på dagtid kan ibland bli stressigt och då är det de lugna och intressanta samtalen som inte hinns med. Jag ser det som en förmån att arbeta med äldre på natten. I dessa möten lär jag mig mycket och jag får del av de äldres livserfarenhet.

Nu tänker sätta igång med arbetet igen. Min paus är över, men som avslutning på blogginlägget tänker jag skriva ett citat: ”Ålderdomen existerar inte. Det finns människor som är mindre unga än andra, det är allt.” – Simone de Beauvoir.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

