Hemkunskapsläxa som gav mersmak

I helgen som gick fick Kronprinsen göra en läxa som hela familjen gillade. Det var i hemkunskap. Jag kan säga att jag tycker det var mycket bra saker som de hade att göra. Det hela började med att Kronprinsen kom hem med en lista som han viftade med framför mitt ansikte och sa: ”Titta här vad mycket jag ska göra!” När han väl hade lugnat ner sig så satte vi oss tillsammans och tittade på listan. Vi läste varje punkt och när hela listan var genomgången så kom han fram till att det nog inte var så farligt. ”Det här är sådant som jag redan gör”, var hans kommentar efteråt. Jag skriver inte upp allting som stod på listan men där stod t. ex. baka, laga middag, tömma och fylla diskmaskinen, diska för hand, hänga tvätt, stryka en skjorta, städa toaletten, våttorka sitt rum, etc.

Tillsammans bestämde vi en dag som Kronprinsen skulle laga middag till familjen. Det blev i lördags kväll som han bjöd in oss till en trerätters middag. Egentligen behövde han inte göra det så avancerat, men jag tror att han gillade det och genom att göra det kunde han uppfylla flera punkter på hemkunskapslistan. Tidigare i veckan hade Kronprinsen skrivit en meny och sedan även en inköpslista på vad som skulle inhandlas. Dessutom hade han tittat i skafferiet, kylskåpet och frysen för att se vad vi inte hade hemma av det han ville servera. Jag tycker att han var väldigt duktig! Det blev otroligt bra, trots att jag glömde att köpa ett viktigt tillbehör som stod på listan. Men det löste vi genom att ta hjälp av min man. Han fick göra såsen som jag glömde köpa.

Börja ni bli nyfikna på vad Kronprinsen lagade för mat? Nej, jag ska inte hålla er på sträckbänken mer. Han serverade:

  • FörrättGrönsallad med ägg och kräftstjärtar.
  • HuvudrättPanerad schnitzel med hemgjord klyftpotatis (med skal),  bearnaisesås och majs.
  • EfterrättKladdkaka med vispgrädde eller chokladglass.

Det blev gott och Kronprinsen var verkligen duktig i köket. Hela familjen samt ett extra barn (Prinsens kompis som sov över) åt så att vi blev fyrkantiga. Undrar om sonen skulle kunna övertalas att laga middag flera gånger? Hmm… Jag vet i alla fall att både Prinsen och Prinsessan skulle vilja laga middagar som de själva har planerat. Jag vet nämligen att de redan har gjort upp planer. Igår satt Prinsen och hjälpte Prinsessan att skriva på en lapp och när jag kom gömde de lappen kvickt. När jag frågade vad de höll på med så sa de att det skulle bli en överraskning till hela familjen på lördag. Idag när jag skulle lämna på skolan och förskolan så berättade Prinsen vad han tyckte att jag skulle köpa hem till helgen. Jag anar vad han har tänkt sig, men än så länge får det vara en hemlighet. Prinsessan planerar fortfarande och skulle komma med en teckning över vad hon ville laga för mat. Det är så spännande och den här hemkunskapsläxan gav mersmak. Mer sådana läxor tack!

Det här inlägget postades i Familjen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hemkunskapsläxa som gav mersmak

Kommentera

