Vår sommar 2012

Det känns som att det här har varit en bra sommar i år. Visserligen har vädret varit väldigt ostabilt, men det har inte gjort så mycket. I början av sommaren var det mycket regn och blåst. Dock var det enstaka dagar som det var varmt, men det gjorde att det var för kallt för att bada. Men mot slutet av sommarlovet kom så äntligen värmen. Det har gjort att barnen och även jag har badat i havet. Jag gjorde det inte ofta, men det var mycket för att vara mig i alla fall. Det tråkiga med soliga dagar var att det ofta var de dagarna som jag var tvungen att sova. Men jag tog igen det de dagar som jag var ledig.

Denna sommar var mitt schema mycket bra. Jag arbetade 3-4 nätter åt gången och det gjorde att jag kunde få många lediga dagar emellan. Det var skönt, för då fick jag chans att få semester. Det behövde jag! Vi har hunnit med en hel del under barnens sommarlov. Det var roligt och det verkar som att de också gillade vad vi har gjort. Dock har inte hela familjen gjort samma sak. Jag tänkte inte skriva några långa utläggningar om varje sak som har hänt, utan det får bli en sammanfattning annars hade det blivit ett mycket långt blogginlägg. Det här är vad vi har hittat på:

  • Skolavslutning och svärmors födelsedag – Naturligtvis åkte vi dit och firade efter alla avslutningar. Den första avslutningen var med Kronprinsens klass och den genomfördes i kyrkan. Det var så fint och högtidligt, men det var väldigt trångt och det gjorde att det var svårt att se de rara barnen. Den andra avslutningen var som vanligt utomhus. Prinsens klass gjorde också bra i från sig. Direkt efter avslutningarna var vi hos mina föräldrar och fick en god lunch. På kvällen var vi hos svärföräldrarna och där hade vi trevligt som vanligt. Den här dagen skrev jag även in mig på arbetsförmedlingen. Jag blir alltid deprimerad efter att ha varit där, så det var tur att dagen i övrigt var så bra.
  • Midsommar – Det blir aldrig som man planerat! I vanligt ordning, när vi har planerat och förberett, så blev ett av barnen sjuk. Vi fick alltså fira själva. Det var lite tråkigt, men samtidigt gjorde det inte så mycket eftersom jag arbetade hela midsommarhelgen.
  • Övernattningar – Alla barnen, utom Prinsessan, sov över hos kompisar denna sommar. Det är roligt att de vågar och att de vill göra det. Naturligtvis sov även kompisar över här. Kronprinsen var den första som gav sig iväg. Han var borta mellan söndag-onsdag direkt efter midsommar. Min man körde dit Kronprinsen till kompisens fritidshus, som låg i Karlsnäs (Söder om Kalmar). Det var en väldigt fin plats som de övernattade på. När onsdagen kom så hämtade jag och min man honom och under tiden var Prinsen och Prinsessan hos mina föräldrar.
  • Marknad i vår lilla stad – Det är en återkommande marknad som är årligen första veckan i juli. Marknadsdagarna är i dagarna fyra och det är en riktig folkfest. Det bästa med årets upplaga var att jag faktiskt var ledig under alla dagarna. Det var många år sedan som det inträffade.
  • Haverdal (utanför Falkenberg) – När jag skulle arbeta efter marknaden så åkte resten av familjen iväg till Haverdal. Våra vänner hyrde en stuga där och de ville att vi skulle komma. De har tidigare år också velat det, men vi har inte fått möjlighet till det. Barnen och min man gjorde slag i saken och åkte dit. Vädret var inte det bästa, fast det verkar som att de hade det bra ändå. De var på stranden en dag och den andra dagen åkte de till Liseberg. Våra barn har inte tidigare varit där och jag tror nästan att detta blir enda gången som de åker till just Liseberg. De gillar inte karuseller! Det märktes tydligt, sa min man, och jag hörde det även av barnen själva. Men nu har de i alla fall varit där och vet vad det är när deras kompisar pratar om att de har varit på Liseberg.
  • Födelsedagar – Pojkarna fyllde år och vi firade på sedvanligt sätt. Vi hade ett gemensamt vuxenkalas för dem båda och sedan ville de ha filmkalas med sina närmaste vänner. Filmerna som de såg var ”Jurassic Park” för de äldre barnen och ”Kung Caspian och skeppet Gryningen” (Narnia) för Prinsen och hans vänner. Det uppskattades! De stora barnen blev lagom skrämda och de lite mindre älskade figuren som heter Ripipip. Denna sommar passade vi även på att fira Prinsessan. Vi hade inte hunnit med hennes barnkalas tidigare i vår, när hon fyllde. Hon bjöd tio stycken av sina vänner och det var sju av dem som kunde komma. Det var ett glatt gäng som var här. Vi lekte och åt korv och glass.
  • Göteborg – Vi turistade en snabb tur i Sveriges andra stad. Vi var där i två dagar och det var mycket som skulle hinnas med. Den första dagen var vi på Universeum. Det var lika fantastiskt som jag minns det. Den här gången hade de en utställning med dinosaurier. Det uppskattades av barnen i familjen. De gillade dessutom att leka arkeologer. Dagen sprang i väg fort och det gjorde att vi inte hann träffa en av mina vänner, som också var i Göteborg. Det var synd, för det hade varit så kul. Men man hinner inte med allting. Det får vara till en annan gång. När vi hade sovit gott på Scandic Hotel Europa så var det dags att plocka fram kameran och göra Göteborg. Vi började med att åka ett tåg som heter Stinsen. Det var intressant och barnen gillade det skarpt. Därefter tog vi en tur med Paddan. Vi blev ordentligt blöta, men vi fick se mycket och vi lärde oss en hel del historia om Göteborg. Det barnen tyckte var roligast var att åka under broarna ”Osthyveln” och ”Frisören”, för då fick vi sitta på botten av båten. Dessutom denna dag när vi var ute med Paddan så var det högvatten. Det var spännande att se om vi skulle slå i våra huvuden, som tur är så blev det inte så (men det var verkligen nära). Eftermiddagen tillbringade vi med att titta på olika fartyg i Maritiman. Det var intressant och barnen älskade verkligen att klättra upp och ner på olika fartygsdäck. Sedan var det dags att köra hem med hela den trötta familjen.
  • Stockholm – Nästa semesterresa gick till vår huvudstad. Vi hade från början bestämt att vi skulle göra en Ölandsresa med barnen, men i maj ändrade vi oss och sa att vi skulle göra de stora städerna i år. Barnen har aldrig tidigare varit i Stockholm och det kändes som att det var dags för dem att se det som de ofta ser på TV. Den dagen vi körde upp till Stockholm var det inget trevligt väder. Det blåste, regnade, haglade men ibland kom den härliga solen. Vi körde till Scandic Hotel Alvik. Det var ett mycket fint och mysigt hotell. Den första dagen gjorde vi inte speciellt mycket. Vi tog det lugnt på hotellet och tittade oss lite omkring i kvarteren runt om. Dessutom skaffade vi Stockholmskortet. Det var verkligen tur att vi gjorde det, eftersom det var så mycket som ingick i det. Vi köpte ett tredagarskort och sedan var det bara till att åka med tunnelbana, spårvagnar och bussar hur mycket vi ville och dessutom ingick många inträden till olika sevärdheter som vi ville titta på. På onsdagen satte vi full fart och gav oss iväg till kungliga slottet. Där fanns det mycket att titta på och när vi tröttnade på det så gick vi runt i Gamla Stan och tittade på alla små och smala gränder. Det gillade de! När vi kom ner till Slussen så åkte vi båt till Djurgården för att tillbringa eftermiddagen på Skansen. Det vi kom fram till när vi stod vid Sollidenscenen var att det var mycket mindre i verkligheten än vad det ser ut som på TV (Allsång på Skansen). Jag kan inte förstå hur det kan se ut som att det ska vara så stort och hur får de plats med alla människor? Det är mycket märkligt!! När det började gå mot kvällen så åkte vi iväg till min kusin och hans man. Vi tillbringade en trevlig kväll med dem och sedan drog vi oss tillbaka till hotellet igen. Den natten blev inte lugn!! Vår Kronprins vaknade på natten och mådde dåligt. Jag kan säga er att det är inte roligt att ha en magsjuk kille på ett hotellrum. Det gick efter omständigheterna bra och hotellet ställde upp på ett bra sätt, men vi blev lite skakade där (jag och min man) för vi visste inte hur vi skulle göra resten av resan. Vi bestämde oss för att avvakta och som tur var så släppte det och ingen mer i familjen blev drabbad. Dock gjorde detta att vi fick ändra våra planer för dagen och vi gick runt i centrum på förmiddagen och åt i Kungsträdgården. När vi märkte att Kronprinsen hade hämtat sig (han sa det redan på morgonen själv, men vi vågade inte lita på det) så åkte vi iväg till Naturhistoriska riksmuseumet. Det gillade vi allihopa!! Barnen älskade verkligen skeletten efter dinosuarier och människor. På kvällen återvände vi till hotellet mycket trötta och med ont i fötterna. Men det var det värt! Fredagen blev en tidig morgon eftersom vi skulle titta på regalskeppet Vasa. Vi hade hört att det alltid var mycket folk där, så vi ville vara där tidigt. Vasa var något som Kronprinsen blev mycket intresserad av. Vår lilla Prinsessa tröttnade fort, fast då upptäckte hon att hon kunde titta på människor i stället. Prinsen var nästan lika intresserad som Kronprinsen, men trötta fötter kan ställa till det lite ibland. När eftermiddagen kom begav vi oss till Aquaria. Det var också intressant, men hela familjen var då något trötta så vi tog det lugnt och satt på deras terass en lång stund och tittade på vattnet i det underbara vädret. När vi kände oss redo för att lämna Aquaria åkte vi till Gamla Stan och åt på kinarestaurangen Formosa. Det var ett trevligt avslut på vår Stockholmsresa. Dagen efter körde vi hem igen.
  • Bad – Denna sommar blev bra här mot slutet. Det gjorde att vi kunde bada i havet. Härligt tyckte barnen, men jag tyckte att det var kallt. Sommarlovet avslutades med att vi var och badade med min mans kollegor och deras familjer på Ronneby Brunn. Det var en heldag och vi hade det väldigt bra. Det bästa av allt var att det var årets varmaste dag här i södra Sverige. En mycket lämplig dag för att ligga i poolen och gotta sig!
  • Terminstart – Skolan började igen den 20 augusti. Barnen såg inte framemot detta. De ville ha sommarlov längre. Jag förstår dem verkligen!! Men för att uppskatta ledigheten så behövs en vardag. Dessutom tycker de faktiskt att det ska bli roligt med att de olika aktiviteterna skall börja igen; karate, scout, dans och simning.
  • Studier – Dessa har tyvärr blivit lidande i sommar, men nu skall jag ta tag i det igen.

Nu var detta ett axplock av sommaren 2012. Vi tyckte om denna sommar och hoppas att vi får en lika bra nästa år.

Trevlig helg önskar jag er alla!

Det här inlägget postades i Arbete, Familjen, Reflektioner, Semester, Studier, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vår sommar 2012

  1. Shareen skriver:

    lämna en avtryck att säga ‘you are missed’
    Kram 🙂

    • tavar skriver:

      Tack snälla söta!! Jag ska börja blogga igen har jag tänkt mig. Jag har saknat det väldigt mycket! Vi kommer att höras igen. Troligen blir det på onsdag, om min lilla dator tänker fungera som den ska. Det har varit några små fel på min Lena… 🙂
      Kram ❤
      // Tina

Kommentera

