”Tiden springer så fort, fort, fort…”

Det är texten till en barnvisa som stämmer in på min tillvaro just nu. Det är därför som jag inte har skrivit på länge. Men jag tänker nu ge er en snabb summering av vad jag håller på med. Jag och U väntar fortfarande på besked när det gäller kandidatuppsatsen i pedagogik. Det är så tråkigt att inte veta… Vi fick inbjudan till avslutningsceremonin tidigare i veckan och jag vet inte om jag ska gå på den. Det hade varit roligt samtidigt att få träffa några av mina studiekamrater. Jag har fortfarande inte träffat alla och det hade varit kul, men samtidigt vill jag inte gå om inte allting är klart. Hmm… Jag får fundera lite till på det. Den här veckan har vi annars arbetat vidare med uppsatsen i psykologi. Det arbetet är verkligen mycket intressant och det känns som att det här kan bli bra. Ja, vi får väl se när det blir klart. Men än så länge känns det bra och dessutom är det roligt att skriva om något som jag tycker är intressant. Tyvärr vet vi redan nu att vi inte kommer att hinna bli klara till den 21 maj, fast vi jobbar på och tar det i den takten som passar oss.

Barnen knegar på och det går upp och ner med skola, förskola eller fritids. Vissa dagar trivs de alldeles utmärkt och tycker att allting är ”superbra”, medan andra dagar är det pest att gå dit. Det märks att de vill vara lediga och dessa tidiga mornar är en ständig kamp… Men det är i alla fall inte så många dagar kvar innan det blir sommarlov. Jag räknade precis och det är 27 dagar kvar. Underbart! Nu kan nedräkningen börja! I villket fall som helst så går det bra för dem alla tre. Vi har varit på utvecklingssamtal och jag måste säga att det är skönt att höra att de sköter sig och att det går bra för dem. Visserligen finns det alltid saker som de behöver arbeta med, men det ser jag bara som positivt. Ingen kan vara perfekt! Men som förälder så tycker man troligen att ens barn är det. Långt ifrån alla tycker det, men många… Tyvärr skulle jag vilja säga, för hur kan vi hjälpa vårt barn om vi inte ser att de har brister? Det är vår plikt att hjälpa dem med dessa så att de kan utvecklas och bli de människor som de har kapacitet att vara. Det gäller inom alla områden och inte enbart inom skolans värld.

Alla våra aktiviteter löper på och det börjar märkas att det går mot terminsslut. Många saker skall bli klara. Det handlar om uppvisningsdans, avslutningshow på fritids, karategraderingar, hajk, etc. Maj månad kommer att bli mycket intensiv, men på något sätt skall vi få ihop det. Vi får bara hoppas att det fina vädret håller i sig. Den senaste veckan har vi haft kanonväder. Det har t. o. m. varit uppe på sommartemperaturer. Det har varit helt underbart. Det har gjort att trädgårdsarbetet har börjat med en rivstart. Vi har planterat, klippt gräset och gjort om en jordhög med sten till en vacker stenoas med växter och fågelbad. Det blev bra och vi blev så nöjda. Visserligen blev det kanske inte riktigt som vi hade tänkt oss det, men vi tycker att det blev fint. Nu får vi bara hoppas att fåglarna tycker om det och att växterna vi planterade klarar sig.

Under den här veckan som jag inte har skrivit har det även varit Valborg. Det blev en långhelg i år och jag tror att alla i familjen tyckte att det var skönt. Helgen började med att vi var hos några goda vänner. Där hade vi vinprovning och herrarna hade även whiskey- och romprovning. Barnen var iväg och bowlade under tiden och sedan hade vi en trevlig kväll tillsammans. Vi övernattade och sedan åkte vi hem. Hemma väntade det vanliga arbetet med städning och tvätt. Den här gången fanns det även en annan punkt på ”att-göra-listan”. Vi var tvungna att deklarera också. På måndagen arbetade vi en halv dag och under tiden var barnen hos mina föräldrar. Därefter åkte vi i väg och köpte blommor, dynor och lite annat smått och gott. Den första maj var vi ute nästan hela dagen. Vi gjorde i ordning så att vi kunde få till ett fågelbad. Det var ett arbete som tog nästan hela dagen. Men alla i familjen hjälpte till och till sist fick vi det som vi ville ha det. Den kvällen lade vi oss och var mycket stolta över vårt arbete. Tyvärr hann vi inte med att plantera våra fröer, men det får vi försöka hinna den här helgen.

Nu önskar jag er alla en avslappnad och lugn helg!

Det här inlägget postades i Dans, Familjen, Karate, Reflektioner, Scout, Studier, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

