Whiskeykyckling

Nu tänkte jag att jag skulle ge er mitt omtalade recept på whiskeykyckling. Men egentligen är det inte mitt recept utan jag har fått det från en god vän. Den här kycklingen tycker alla om i familjen och den går att göra laktos- eller mjölkfri. Med detta recept vill jag önska er alla en trevlig helg.

Whiskeykyckling – 4 personer

1 kg Kycklingfile
4 msk whiskey
1 tsk oregano
Salt & peppar

Skär fileerna i bitar, häll på whiskey, oregano och krydda, låt stå i några timmar. Lägg ut kyckling bitarna på en plåt och in i ugnen på 175-200 grader ca 30 minuter, tills de är klara.

Sås:
1 dl finklippt persilja (färsk)
2 msk smör (mjölkfritt fungerar bra eller oliv-/matolja)
2 vitlöksklyftor
4 dl creme fraiche (kokbar) (laktosfri eller tofutti – om man vill kan man använda havregrädde istället eller en blandning av både tofutti och havregrädde)
2 dl stark kyckling buljong
2 msk kinesisk soja
2 tsk timjan (torkad)
2 tsk dragon (torkad)
2 msk klippt gräslök (färsk)

  1. Fräs persilja i smör en kort stund.
  2. Pressa vitlök och tillsätt creme fraiche och rör om.
  3. Tillsätt buljong, soja, och allt kryddgrönt. Låt såsen koka ihop. Lägg över kycklingen i en eldfast form och häll såsen över.
  4. Värm i ugnen ca 125 grader tills det är varmt.
  5. Dekorera med lite färsk persilja över innan servering. Servera med ris och sallad.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Matrecept, Recept och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

