Prinsessans födelsedag

Tänk vad tiden går fort! Idag är det fem år sedan vår lilla Prinsessa föddes. Lillan dröjde väldig länge, precis som pojkarna, innan hon bestämde sig för att komma ut och förlossningen tog mycket lång tid. Visserligen borde jag ha varit van, men jag trodde i min enfald att det tredje barnet skulle gå fort. Det gjorde det INTE! Dessutom avstannade förlossningsarbetet. Det enda jag kunde göra var att gå runt och gå upp och ner i trappor. Det var drygt! Men så äntligen, efter några dagars värkarbete som avstannade ibland, var det allvar en  torsdagskväll. Dock lät hon oss vänta i några timmar till. Det hann bli fredag och när klockan var två ungefär, så blev det allvar. Jag hade bestämt sedan tidigare att jag skulle försöka stå upp under hela förlossningen. Det var när jag fick Prinsen som jag kom på att det fungerade för mig. Det gick lika bra och min man fick lika ont i händerna den här gången också. Tur att smärtan är snabbt övergående och det var helt klart värt det! Vår lilla flicka låg och tittade på oss en lång stund. Jag visste inte ens om det var en pojke eller flicka. Dock visste min man vad det blev. Men egentligen brydde vi oss inte om det, utan huvudsaken var att allting hade gått bra och att barnet mådde bra. Därefter kunde vi ta till oss att vi hade fått en underbar lite prinsessa.

Prinsessans födelsedag idag blev speciell. Det var fredag och i vanliga fall är hon på förskolan, men hon fick ändå en ledig dag. Vi väckte henne genom att sjunga ”Ja, må hon leva” och sedan fick hon sina presenter. Jag måste säga att hon blev glad för alla sina paketer, men mest förtjust blev hon i ett par älvvingar, älvspö samt en älvtiara. Lillan har verkligen använt dem nästan hela dagen. När morgonrutinerna var avklarade och pojkarna hade gått till skolan var det dags att förbereda att Prinsessans förskola skulle komma hit. Vi gjorde iordning frukt och pop-corn. Därefter kom alla barnen för att leka en stund i vår trädgård. De hade roligt och barnen var nöjda och trötta innan det var dags att gå tillbaka till förskolan. Naturligtvis fick Prinsessan stanna kvar hemma hos oss. När alla barnen hade gått hem var det dags för att äta lunch och sedan skulle vi hämta hem Prinsen. Efter hämtningen hade vi ett extra barn med oss hem. Detta var något som Prinsen och Prinsessan gillade. Denna kompis har varit här ofta, så barnen kunde leka snällt med varandra. Det gjorde att jag hann renskriva lite på uppsatsen.

När kompisen hade åkt hem var det dags att göra hemgjord pizza. Det var något som Lillan bestämde att vi skulle ha på hennes födelsedag. Det tog lång tid och det gjorde att de utlovade våfflorna som vi skulle ha haft till familjemyset inte kunde bli av, utan jag har nu lovat att de får bli till frukosten imorgon. Det muttrades om det en stund, men sedan enades de om att egentligen var det bra att få våfflor till frukosten istället. Det kommer att bli en bra start på en vanlig lördag. Visserligen skall vi ska fira Prinsessan med våra föräldrar på eftermiddagen, men annars är det en vanlig lördag. Egentligen skulle vi haft besök av Prinsessans Gudfar och hans sambo, men han har blivit sjuk. Vi får ta det besöket när han är på bättringsvägen. Jag hoppas att han kryar på sig fort. Det är aldrig roligt att vara sjuk…

Idag och igår har vädret varit varmt och skönt. Jag hoppas att hela helgen blir på det sättet. Ni får alla ha en bra och avslappnad helg! Var rädda om er och glöm inte att ställa fram klockan den här helgen.

Det här inlägget postades i Familjen, Studier, Väder och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

