En skönt stressig helg

Visst låter det som en motsägelse? I det här fallet var det inte det. Det hela började egentligen under torsdagen, men på grund av en anledning kunde jag inte skriva om det i bloggen. Nej, nu säger jag fel. Alltihop började för ca åtta veckor sedan. Då skickade jag ut inbjudningar till några vänner och släktingar och inbjöd dem till en överraskningsfest för min man. Ni kanske kommer ihåg att han fyllde 40 år för inte så länge sedan? Han bestämde tidigt att han inte ville ha någon fest, men i samma andetag så sa han att han inte visste vilka han skulle bjuda och allt extra jobb som det skulle innebära. Det lät som att han egentligen tyckte att det skulle bli för mycket jobb och planering. Det var därför som jag anordnade en överraskningsfest.

Under veckorna fram till i torsdags gjorde jag inte speciellt mycket inför festen. Jag besvarade mail och kollade så att alla hade fått inbjudningarna som skulle ha. Dessutom planerade jag lördagen i minsta detalj. Jag underrättade barnen och det gjorde jag enbart för att de inte skulle bli för besvikna över att vi inte hade myskväll framför finalen av Melodifestivalen. De brukar planera vad vi ska göra och vilka låtar som de skall rösta på, så då var det bättre att de fick reda på det. Men jag var nervös över att de skulle försäga sig eller att de skulle på något sätt göra så att min man skulle ana vad som var på gång. Dock måste jag säga att jag blev imponerad av dem alla tre. Det var inte förrän på lördagen som Lillan försa sig lite och det lade inte min man märke till, som tur var. En annan sak som jag ordnade veckorna innan var hjälp med efterrätten. Min svärmor bakade bullar till festen och min mamma gjorde drömrulltårta. De var så snälla och hjälpte mig med det. Tack snälla ni! Jag är säker på att mannen min skulle ha upptäckt det om jag började ställa mig att baka. Det hade aldrig fungerat…

När torsdagen kom började jag tänka att nu måste jag börja förbereda. Visserligen var jag nervös för att vi skulle bli sjuka. I en barnfamilj går det aldrig att planera och dessutom är många sjuka runt omkring oss. Men den här gången gick det bra. På tisdagen hade min man sagt till mig att han tänkte arbeta hemifrån både torsdagen och fredagen. Oj, vad ska jag göra nu, blev min tanke direkt. I min planering ingick det att jag skulle handla till festen på torsdagen. Jag hade inte vågat göra det tidigare, p. g. a. att vi kunde ha blivit sjuka. Vad skulle jag då ha gjort med all maten? Men det var inget jag behövde fundera på, eftersom min man var tvungen att vara på jobbet även på torsdagen. Det blev en hel massa att handla hem. Tur att jag hade sagt till de som kom att de skulle ha egen dricka med sig, annars hade jag inte klarat ut det. Jag hade bestämt att vi skulle bjuda på tacos. Det är något som är lätt att göra till många och de flesta tycker om det. Dessutom är det en av de lättaste att göra mjölkfri. Och så älskar våra barn det. De får det inte så ofta, så det är kanske därför. Handlingen blev gjord och sedan var det till att gömma alltsammans nere i kylskåpet som står i källaren. Resten av dagarna fram till festen var jag rädd att min man skulle komma på att kylskåpet var på och gå för att stänga av det, men det gick bra och han upptäckte inte det.

På fredagen behövde jag också ha mannen ur vägen och skickade därför med honom på sonens skolutflykt. Han tyckte nog inte att han kunde säga nej när jag till och med hade ringt skolköket och beställt mjölkfri-mat till honom. Dessutom blev Prinsen alldeles överlycklig för att pappa skulle följa med. Han kom iväg och jag handlade det sista och skissade upp så att allting skulle flyta och kollade över hur många bord och stolar vi skulle behöva låna. Jag kom fram till att vi skulle totalt bli 34 personer med alla barnen inräknade. Det var lite pysslande och planerande, men till sist hade alla fått en sittplats. Det är verkligen tur att vi har ett stort vardagsrum. Tyvärr hann jag inte förbereda mer den dagen eftersom Prinsen och min man kom hem. Fast det var nog lika bra det, jag kunde ändå inte börja duka eller laga mat.

Lördagen började lugnt. Precis som jag vill att lördagar skall börja. Sedan var det dags för Kronprinsen och min man att åka iväg för att träna karate. Det var verkligen tur att det var karateträning den här lördagen, för annars hade jag fått hitta på något annat som han skulle ha gjort den här dagen. Hemma kunde han inte vara, eftersom jag var tvungen att städa och fixa med maten. Det var ungefär den här tiden, när min man stressade runt för att plocka ihop träningskläderna som Prinsessan sa rätt ut att ”Ikväll ska vi fira pappa igen”. Pojkarna sa till henne att det skulle vi inte alls det och Prinsen tog raskt med sig Prinsessan upp på sitt rum för att leka med hans lyftkran. Jag tror att han förklarade samtidigt för henne varför hon inte fick prata om det. Min man verkade i alla fall inte förstå att dottern hade avslöjat alldeles förmycket. De gav sig iväg och jag kunde äntligen börja fixa till huset.

Vi städade hela förmiddagen tillsammans med mina föräldrar och sedan precis innan mannen och Kronprinsen kom hem åkte de iväg med min bil, efteersom de skulle hämta stolar och bord med den. Den officiella ursäkten var att de behövde en kombibil för att köra skräp med. Karatemänniskorna kom hem och då åt vi. De var försenade hem, eftersom träningen hade dragit ut på tiden och dessutom var duscharna sönder. Det gjorde att min fina tidplan höll på att gå upp i rök. Efter lunchen fick min man en inköpslista, eller rättare sagt så var det den äldsta sonen som fick den med sig. Han hade fått instruktioner av mig att bara läsa en sak i taget och att fördröja pappa så gott det gick. Han och även Prinsen var mycket duktiga på det. Kronprinsen gick till och med på toaletten i affären. Det har han inte gjort på många år. Min man blev mycket bekymrad över detta och trodde att han måste ha blivit akut sjuk. Mina söner gjorde verkligen allt för att fördröja honom. Men först hade jag problem med att få honom att ge sig iväg att handla.

Direkt när de hade åkt iväg till affären ringde vi efter mina föräldrar igen och de kom med möblerna och de hjälpte mig att duka. Samtidigt klädde vi om oss Prinsessan och jag. Vi blev så fina! Sönerna hade jag bara lyckats byta på den stora sonen. Det gjorde jag genom att ta hans vanliga kläder till tvättkorgen medan han duschade. Men vår Lille Man fick byta om när de kom hem. Det var i alla fall tur att jag lyckades få min man att byta om innan, så att han inte körde iväg med sina träningskläder. När alla var ombytta och pojkarna var i affären så började vi även laga mat. Det luktade så gott! Mitt i allt detta kom gästerna. De flesta hann komma innan min man kom hem. Men tyvärr kom han lite tidigare än vad jag hade beräknat. Det gjorde inget och alla hälsade honom med att sjunga för honom. Han blev verkligen överraskad! Det var så roligt att se… Först blev jag lite orolig att han skulle bli arg, men han såg bara glad ut och jag tror att han tyckte att det var bara roligt.

Resten av kvällen förflöt och det var mycket trevligt. Barnen lekte och verkade tycka att det var riktigt roligt att leka tillsammans med barn i så skiftande åldrar. Det var barn från 14 år och neråt. Underbart! Vi vuxna hade också det bra. Det pratades och skrattades och jag hoppas att alla hade det bra. Det verkade så i alla fall. Under kvällen gick naturligtvis TVn på. Alla var nyfikna på hur det skulle gå i finalen i Melodifestivalen. De kommentarer som jag hörde gjorde att jag förstod att alla verkade ha en åsikt. Men alla var eniga om att det borde vara Loreen eller Danny som skulle vinna. Jag blev nöjd med resultatet, men jag vet de som inte blev det.

Söndagen började mycket lugnt. Vi sov faktiskt inte så länge, trots att vi var uppe så sent. Dagen började med en brunch och sedan städade och tvättade vi. Det är inte det roligaste att göra en söndag, men det var så illa tvunget. Våra barn fick vi till att gå ut, eftersom det var så vackert väder. När mellanmålet var uppätet åkte jag iväg på lite god man uppdrag. Det var roligt att träffa min tant igen. Hon är så trevlig och pratig. Det är synd att man aldrig har obegränsat med tid. Efter mitt besök hos henne åkte jag direkt hem och lagade middag. Vi åt faktiskt framför TVn och hade lite söndagmys, innan det dags att gå och lägga barnen. Denna sköna stressiga helg gick alldeles för fort. Men det kommer fler helger att se framemot…

Det här inlägget postades i Familjen, Karate och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

