Filosofer och karateträning

Jag är så trött på dessa filosofer som säger så mycket. De tycker så mycket och det svåra är att hålla i sär dessa flummiga tankar och idéer om livet och det som rör vetenskapen. Dessa existensiella frågor är ack så viktiga, men totalt ointressant för mig. Men jag ska lyckas. Den sista filosofen som jag nu har hängt upp mig på är Charles Sanders Peirce (1839-1914). Enligt filosofen William James (1842-1910), som också var en nära vän till Sanders Peirce, var han grundaren till pragmatismen. Sanders Peirce ansåg att det rörde sig om en handlingsteori och den handlade om att människors handlanden skall ses i förhållande till tro och mening. Detta skulle enligt James vara grunden till pragmatismen och som sedan utvecklades vidare av både James och John Dewey (1859-1952). Ja, dessa filosofer. Jag kommer aldrig att bli klok på dem.

I familjen går livet annars sin gilla gång. När det gäller karaten går det framåt. Man ser att båda pojkarna och min man har utvecklats mycket de gånger som tränaren har ändrat det här med träningen. Jag tror att de har fått en mer fokuserad träning och det gör att de blir mer intresserade av att klara av sin kata och sina grundtekniker. Den här terminen har jag fått förmånen att vara med på måndagsträningarna. Det har varit intressant och spännande. Jag har fått en helt annan insyn i vad som gäller på karaten och hur det går för pojkarna. Visserligen är det enbart vår Prins jag följer med, men jag har samtidigt lärt mig några japanska ord och hänger med mer när pojkarna pratar sinsemellan om karaten. Dessutom vet jag vilka de pratar om när de nämner några som är med på karaten. Det är kul att få en inblick i karatevärlden. Det är en helt ny värld för mig.

För att sammanfatta blogginlägget kan man säga att jag rörde mig i två världar idag: filosofin samt karaten. Karaten stod helt klart för den intressanta delen av min dag.

Det här inlägget postades i Familjen, Karate, Reflektioner, Studier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Filosofer och karateträning

  1. Sha skriver:

    Ja du, jag prata hellre japanska och arabiska än den helvete vetenskapsfilosofi.

Kommentera

