Akuttid hos Folktandvården

Det började egentligen på sportlovet. Vår lilla prinsessa fick ont i munnen. Jag fick för mig att det var en kindtand som började komma upp. När jag försökte titta i munnen så såg jag ingenting. Varje dag sa hon att hon hade ont i munnen och efter några dagar började det även göra ont i huvudet. Vi försökte trösta och gav alvedon när det var som värst. Igår sa hon att det inte gjorde ont längre. Tjohoo, tänkte jag. Det är över för den här gången. Men när hon gick och lade sig på kvällen klagade hon på att det gjorde ont igen. Prinsessan somnade och sov mycket oroligt. Några gånger vaknade hon och skrek något hemskt. Det gjorde tydligen så ont i munnen. Stackaren! Vi bestämde oss för att det var dags för att ringa till tandläkaren.

När morgonen kom ringde vi direkt när de öppnade. Damen som jag pratade med var mycket trevlig och förstående och hon ansåg att vi skulle komma dit på en akuttid. Jag blev så glad för det. Vi åkte dit och fick vänta, vänta, vänta och vänta lite till. Men tillsist fick vi komma in. Då fick vi träffa en tandläkare, tandsköterska och en praktikant. Vår lilla Prinsessa fick sätta sig på tandläkarstolen och därefter började undersökningen. Det visade sig att det var inte tänderna som hade spökat. Visserligen kunde de ha haft en del i det hela, men det stora problemet var ett sår inne i gommen. Troligtvis har hon bitit på något hårt och då har det blivit ett sår, som har haft svårt för att läka eftersom det finns så många baciller i munnen. Vi fick en antiseptisk mungel och sedan var det klart.

Nu får vi bara hoppas att det inte kommer att ta så lång tid innan det blir bra igen. Men enligt tandläkaren får vi nog räkna med två-tre veckor. Det kommer nog att bli en tuff period. Jag hoppas att det inte tar så lång tid. Det är så svårt att se henne ha ont. Dessutom har detta gjort att Prinsessan inte äter speciellt mycket. Det gör att hon blir ännu tunnare. Hon har nämligen inte så mycket att ta av… Dock är det skönt att äntligen veta vad det är som är fel.

Det här inlägget postades i Familjen och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

