Fredag och det är sportlov

Idag är det fredag och som vanligt känns det härligt. Det är en dag som jag verkligen gillar. Vi har faktiskt inte bakat något till fredagsfikan idag, utan vi har köpt färdig fika på konditoriet. Det får bli vår lilla lyx att avsluta sportlovet med. Dessutom tänkte jag att vi skulle panera skinksnitzel, broccoli, ris och bearnaisesås till middagen. Det är något som hela familjen gillar. Egentligen hade jag planerat något annat, men när jag var inne i affären och handlade så såg jag att det var massvis av människor där. Jag kände inte för att stå i en lång kö, utan jag gjorde en snabb handling och tog bara det nödvändigaste och gick genom snabbkassan. Alla dessa människor som var i affären gjorde att jag verkligen förstod varför jag i vanliga fall brukar göra en veckohandling på lördagarna. Varför fick alla för sig att de skulle handla samtidigt med mig? Hmm… Jag får återgå till att handla på lördageftermiddag. Då känns det inte som att det är kö igenom hela affären.

Det här sportlovet gick fort. Det tycker både barnen och jag är tråkigt. Naturligvis förstår jag varför barnen är ledsna för att lovet gick så fort, men varför tyckte jag det? Jag tror att jag tyckte det för att jag vet inte vad jag gör nästa år på loven. Det kanske blir så att barnen inte kommer att få några lov. Min förhoppning är att jag får ett jobb som motsvarar min utbildning, men det gör att barnen kommer att få längre dagar. Vår Kronprins har förstått det. Han säger ständigt till mig att ”vi har det så bra nu och jag vet inte hur bra jag har det”. Det är skönt att han börjar bli så stor att han kan förstå vissa konsekevenser. Under Kronprinsens tid har jag inte jobbat heltid under några längre perioder, eftersom jag har varit föräldrarledig, arbetlös och pluggat. Visserligen har jag haft jobb mellan föräldrarledigheten, men det har inte alltid varit heltid.

Det skall bli intressant att se vad som kommer att hända framöver, om och när kandidatuppsatsen blir klar…

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

