Minisemester med familjen

I helgen som gick var vi iväg hela familjen i Göteborg. Det var en helt underbar minisemester. Vi åkte dit för att fira min man som fyllde 40 år. Han sa redan tidigt i höstas att han inte ville vara hemma den dagen han fyllde år, så därför bestämde vi att vi skulle göra något tillsammans med hela familjen. Vi tog ledigt på fredagen och åkte iväg direkt efter frukosten. Det flöt på bra och vi var faktiskt iväg 5 minuter tidigare än vad vi hade sagt. Jippie!!! Det har nog aldrig hänt tidigare. Men någon gång skall vara den första.

Vägarna var fina, trots varningar som gick ut på radion. Barnen lyssnade på berättelser och efter några timmar var det dags för att stanna en stund, för att äta lunch. Vi stannade på ett ställe som vi har stannat på tidigare. Det heter Laxbutiken och är beläget strax utanför Falkenberg. De har mycket goda fiskrätter och eftersom hela familjen gillar fisk så var det ett utmärkt ställe att stanna på. Vår familj har tröttnat på snabbmatsställen med hamburgare. Jag kan varmt rekommendera denna restaurang. Vi var lika nöjda den här gången.

När vi kom fram till Göteborg var vi först och hälsade på min mans gamla arbetsplats. Det var trevligt och barnen tyckte det var skönt att komma ifrån bilen en stund. Dessutom delade de före detta kollegorna med sig av små tips som är bra att veta om Göteborg. Därefter körde vi till vårt hotell och fick vårt rum och parkerade bilen i ett parkeringshus. Vi bodde på Scandic Hotel Europa. Jag hade aldrig bott där tidigare, men min man hade varit här innan. Det var ett mycket bra boende. Vi fick bo i ett familjerum med två extra sängar i väggskåp. De var mycket bekväma, trots att det var extra bäddar. Barnen sov i alla fall mycket bra.

På fredagskvällen gick vi runt i Nordstan och orienterade oss. Vi ville veta hur det såg ut i Göteborg och barnen har inte varit här tidigare. De tyckte att det var spännande, men det blåste kallt och de blev hungriga. Vi letade efter en asiatisk restaurang, men det blev en italiensk istället. Det gjorde inget, för maten var god och alla blev nöjda. Kvällen avslutades sedan med familjemys på hotellrummet. Vi hade med oss godis och kex. Barnen var så trötta så de var nöjda med att bara ligga och titta på TV innan det var dags för dem att krypa ner i deras sängar.

Barnen vaknade tidigt eftersom de var nyfikna på hotellfrukosten. De blev inte besvikna! De åt glatt och frukosten tog nästan en timme. Magen stod i fyra hörn innan de slutade. När de var mätta tog vi oss ut och handlade i Nordstans galleria. Jag och Prinsessan handlade barnkläder och under tiden sprang pojkarna iväg och tittade i en affär med elektriska prylar. Därefter tog vi en spårvagn och åkte till Universeum. Där var vi resten av dagen och både barnen och vi vuxna gillade det.

Det jag gillade bäst var akvariedelen samt regnskogen. Det var helt underbart! I regnskogen fick vi träffa denna gulliga lilla apa.

När vi hade gått på universeum hela dagen blev vi hungriga och dessutom var det dags att fira min mans födelsedag med en middag på Joe Farelli’s. Vi hade bokat bord tidigare i veckan, så det var bara för oss att leta upp rätt spårvagn och ta oss dit. Det var mycket god mat och stämningen i restaurangen var trevlig och gemytlig. Dessutom fick barnen varsin ballong när vi skulle gå hem. Det var ett bra slut på en intressant och spännande dag. Barnen och vi föräldrar var lika trötta denna kväll som föregående, så vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet och mysade på hotellrummet till Melodifestivalen deltävling tre. Varken barnen eller vi vuxna tyckte att det var några bra låtar. Men det var ändå en trevlig stund tillsammans.

Söndagen började på samma sätt som lördagen. Denna gången visste barnen vad de hade att vänta sig av hotellfrukosten och de visste exakt vad de ville ha: äggröra, pannkakor, prinskorv och bacon. Sedan var det dags att packa ihop våra saker och checka ut. Vi tog därefter bilen och åkte tillbaka till Universeum och gick ett varv bland akvariumen samt regnskogen. Vi satte oss sedan i bilen och vände kosan hemåt igen. Det blev ett snabbt stopp vid hamburgerkedjan Max vid Falkenberg och sedan åkte vi direkt hem till mina svärföräldrar och åt raggmunkar med bacon, lingon och majs. Det var gott! Efter en lång dag kom vi hem och kände att det hade varit en mycket bra minisemester, men att det ändå var skönt att vara hemma.

Det här inlägget postades i Familjen, Semester och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.