Idag började jag fundera på…

…var min blogg var. Jag höll inte på att komma in och efter mycket grejande så lyckades det. Men jag vet inte vad som har hänt. Jag fick ta mig in via den ”stora” ingången så att säga. Hmm… Mycket märkligt! Det har gått en tid sedan det senaste inlägget bara för att allting snurrar så fort just nu. Det har varit start på två aktiviteter; scout och dans. Båda aktiviteterna är nu igång och pojkarna är nyfikna på den nya terminen och flickan gillade verkligen det här med dansen. Det skall bli roligt att följa hur det utvecklats. För egen del håller jag på med kandidatuppsatsen ihop med U och vi skriver och ändrar så fort vi hinner. Dessutom har vi börjat spåna på kandidatuppsatsen i psykologi. Men det ligger långt ner på agendan, eftersom kursen i kulturmöten på distans också har börjat. Det är många bollar och mycket som skall försöka hinnas med. Men det skall gå!!!

Något annat som jag funderar på är anteckningarna från ledardagen. Jag lovade er mera från den dagen och här kommer en godbit till. Vi pratade om vikten av att reflektera när det gäller både händelser och känslor. Enligt vår föreläsare kunde det hela ses som en reflektionstrappa. Det är en trappa som har fyra steg:

  1. Det första steget är själva upplevelsen. Det är det som har hänt och vilka känslor som det kan leda till.
  2. Därefter gäller det att uttrycka med ord tankar och känslor som dök upp i samband med händelsen.
  3. Sedan sker en undersökning: Vad har hänt? Varför hände det? Hur kunde det hända?
  4. Sista steget är att utforska, utmana och som avslutning kanske uppmana. Vill vi att det händer igen? Kommer det att hända? Vad ska vi göra då?

Den här reflektionstrappan tror jag passar in på många andra delar i livet och inte bara inom scoutverksamheten. Jag tycker att vi borde reflektera mera och verkligen ta oss tid till att göra det.

Nu önskar jag er en trevlig helg och komihåg… Reflektera så mycket som möjligt!

Det här inlägget postades i Dans, Familjen, Reflektioner, Scout, Studier och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

