En tisdag i slutet av januari

Idag var det riktigt kallt! Jag såg att termometern visade på -7 grader och jag började frysa ännu mer. Det blev inte bättre av att när jag lämnade Prinsessan på förskolan såg jag en man som skrapade bilrutorna i bara shorts och t-shirt. Det gjorde att jag kände rimfrosten ända in i benmärgen. Brr!!! Men jag ska inte klaga. Nu har jag äntligen fått hit kylan. Det gör att det bara är snön som jag väntar på. Detta uttalande reagerar kanske en del på, men jag vill ha vinter när det ska vara vinter. Jag bor i ett land med fyra årstider och då vill jag att det ska vara det. Dock trivs jag bättre i värme. Tänk en vacker sommardag med ca. 25 grader och solen som skiner. Mmmm… Det hade varit underbart!

Nej, nu kan jag inte fortsätta att drömma mig bort. Jag lovade sist att jag skulle ge er recept på hemgjord glass och det tänker jag göra idag. Egentligen lovade jag att ge er det redan i helgen som gick, men på grund av olika anledningar blev det inte av. Den hemmagjorda glassen görs enklast med en elvisp, fast det går även bra att vispa den förhand. Receptet är väldigt enkelt:

  • 2 äggulor
  • 1 dl strösocker
  • 3 dl vispgrädde

Börja med att vispa äggulorna och sockret tillsammans. Ta en annan bunke och vispa grädden. När grädden är fluffig blandar du den med ägg- och sockerblandningen. Nu kan du smaksätta glassen med vaniljsocker (vanillinsocker), kakao, citron, apelsin, banan eller något annat. Det är bara fantasin som sätter gränser. Sätt sedan in glassen i frysen. Låt den stå i minst fyra timmar. Det bästa är om den står över natten. Ta sedan ut den en stund innan ni ska äta den. Naturligtvis går det att göra glassen mjölkfri eller laktosfri. Vi brukar använda havregrädde istället, men det fungerar bra med laktosfrigrädde eller sojaprodukter. Det man ska tänka på är att havregrädde och sojaprodukter går inte att vispa, utan hoppa bara över det steget i receptet.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Recept, Reflektioner och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En tisdag i slutet av januari

  1. Vivi-Britt skriver:

    Jag gör samma glass, men med 2 hela ägg, inte bara gulorna.

Kommentera

