Kandidatuppsatsen växer fram

Nu är uppsatsen verkligen på upploppet. Vi stressar, skriver, raderar, flyttar runt text, sammanställer, analyserar, etc. Men det är roligt att se den växa fram. Det svåra är att tiden hänger som en domedagsklocka över oss. Det märkliga är att det här med deadline aldrig verkar ta slut. Det är ständigt nya att arbeta mot. Jag vet att det är så det fungerar både i arbetslivet och när man studerar. Men vissa deadline är svårare än andra.

Den här gången vill man att det skall bli så bra att man kanske försöker för mycket. Jag hoppas att det inte är så och jag tror att det kan bli bra om vi bara får ihop alla delarna. Men det är tufft och frågan är om vi som skriver den någonsin kommer att känna oss nöjda. Troligtvis blir vi aldrig det, utan vi får göra som en vän till mig sa: ”Släpp den bara, annars blir den aldrig färdig.” Dock är det inte läge för det ännu. Vi har en första deadline imorgon. Det är vår handledare som vill se hur det går för oss och vill se om vi behöver några sista-minuten-tips. Nästa deadline är den 3 januari. Det är examinatorn som behöver hinna läsa igenom uppsatserna i lugn och ro. Den sista deadlinen är den 12 januari. Då är det dags för uppsatsseminarium, med opponenter och respondenter. Oj, oj, oj… Hur skall detta gå? Jag är redan nervös…

Barnen har jullov nu och det tycker de är underbart. Det blir långa sovmorgnar, vilket innebär strosande med pyjamas fram till lunchtid och en hel del TV-tittande. Jag tycker också att det är skönt med ledighet från hämtningar och lämningar. Det svåra är att hitta lugnet att skriva. Det är tur att min man också har jullov. Det gör att huvudansvaret inte ligger på mig. De har hittat på att möblera om vår lilla hall på ovanvåningen. Det gjorde stor skillnad!. Den blev större och ljusare. Barnen har gjort en myshörna med en liten bokhylla. Det blev otroligt bra! Det kan bli spännande det här. Jag undrar vad de hittar på imorgon?

Det här inlägget postades i Familjen, Studier. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kandidatuppsatsen växer fram

  1. Shareen skriver:

    YES YOU CAN FIX IT 🙂
    meddela mig när det opponerings dags. ville vara med ju!

    kram

    • tavar skriver:

      Tack för allt ditt stöd och peptalk!! Det har hjälpt mig många gånger! ❤
      Självklart ska jag meddela dig när det är dags. Säg till om jag glömmer det!
      Kram
      // Tina

Kommentera

