En helg i december

Det har varit en bra helg, men samtidigt lite stressigt. Dock på ett positivt sätt. En snabbsammanfattning innebär att min man tog sitt blåa bälte och jag vann ett presentkort. Naturligtvis hände det mera. Om vi börjar från början…

Det började med att det blev att gå upp tidigt på lördagen, eftersom det var gradering för min man. Det blev alltså ingen mysig lugn helgfrukost, utan det kändes som att det var en vanlig morgon. Men det var inte lika tidigt. Vi blev klara och körde och lämnade de två yngsta barnen hos mina föräldrar. De hade tidigare i veckan sagt att de inte ville följa med på graderingen. Det kan jag i och för sig förstå, eftersom vissa stunder är det mycket långtråkigt. Barnen som stannade hos mina föräldrar hade en mycket bra dag. De bakade julkakor. Förresten kan jag säga att de blev mycket goda. Vi fick nämligen med oss några av kakorna hem.

Därefter körde vi iväg. Hela graderingen gick mycket bra. Jag tycker att min man var mycket duktig och skötte sig bra. Det verkar som att tränaren höll med mig, för han hade inte speciellt mycket kritik att komma med. Det var några saker som min man behöver tänka på, men annars gick alltihop mycket bra. Jag är så stolt över honom. Detta innebär att han fick sitt blåa bälte och har kommit ner till 5 kyu. Underbart! Jag tror att han själv var nöjd. Direkt efter åkte vi strax utanför staden och köpte en julklapp till min pappa. Det är en upplevelsepresent och jag hoppas att han (och min mamma) kommer att gilla den. Jag kan inte skriva vad det är, eftersom de brukar läsa bloggen. Men efter jul kan jag berätta.

När allting var klart åkte Prinsen, min man och jag hem till mina föräldrar och åt lunch. Det var riktigt mumsigt!! Mamma bjöd på köttfärslimpa med potatis och grönsaker samt brunsås. Vi gjorde nästan tabberas på faten. Gott!!! Sedan var det dags att åka hem och göra de där tråkiga måsten. Men sedan gjorde vi familjemys resten av kvällen. Kvällen avrundades med äppelpaj och hemgjord vaniljsås. Någon gång kommer jag att ge er receptet på vaniljsåsen. Den brukar bli god och det blev den även denna kväll.

Söndagen började vi lugnt. Det var härligt! Vi tog det långsamt och sprang runt i pyjamasen länge. Sedan sorterade vi tvätt och började sätta upp tomtar i alla vrår. Tyvärr hann vi inte blir klara med det. Vi får se när vi kan fortsätta. Snart har barnen jullov och då kanske vi kan få tid till julpyntningen. Egentligen var det tänkt att vi skulle köpa en julgran idag, men det blev inte så. Det var nämligen så att vi var på torget i vår lilla stad och var med i en utlottning. De hade en tävling som handlade om att handelsmännen i vår lilla stad ville att vi som bor här skall göra sina julklappsinköp här och inte åka iväg och göra dem. När man handlade fick man en stämpel för varje inköp över 250 kr. Om stämpelkortet blev fullt kunde man lämna in det till affären som man sist handlade i och sedan var man med om en utlottning på torget den fjärde advent. Den som lämnade in stämpelkortet var tvungna att själv vara närvarande när lottningen skulle ske. Det var många som hade lämnat in såg vi när vi och en massa andra människor samlades på torget. Jag tänkte från början att här har man ingen chans att vinna. Men så fel jag hade! Jag vann faktiskt ett presentkort som gäller i affärerna här i stan. Jag blev så glad!! Tänk att jag vann!! Det är inte ofta som det händer, men idag lyckades jag vinna. Det blev ingen julgran idag, men dock ett presentkort. Underbart!

Nu är det snart dags att sparka igång nästa vecka, men först lite söndagsfika innan det blir måndag igen. Ni får alla ha en bra söndagskväll! Dessutom vill jag ber er alla att var rädda om er. Stressa inte förmycket! Det gör inget om det inte blir perfekt. Njut av de stunder som finns och ta vara på varandra.

Det här inlägget postades i Familjen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

