Karategradering och marknadsnougat

Idag har det varit en stressad dag. Säg en dag som inte är det i en barnfamilj!! Men i alla fall höll jag på att missa ett handledarmöte. Det hade jag helt glömt. Det var tur att min man jobbade hemifrån för han hörde att min dator började ringa. Det blev möte och efter det fick jag en stressattack. Jag kände bara att paniken kom: ”Hur ska jag/vi hinna bli klara med uppsatsen?”. Det är så mycket som är kvar och dessutom ville de förkorta inlämningen. Ja, det skall väl gå det med. Men jag vet inte hur…?

När det gäller den övriga tiden idag, så var den trevligare. På eftermiddagen var hela familjen iväg på Prinsens fritids på glöggfika. Det var både gott och trevligt. Det var öppet hus och alla föräldrar och syskon var välkomna. Prinsen och hans kompisar hade bakat och gjort godis; pepparkakor, rischoklad samt marknadsnougat. Alltihop var väldigt gott, men nougaten var helt klart bäst. Därför tänkte jag dela med mig av det receptet. Det bästa är att den är mjölkfri.

Ingredienser:

  • 6 dl vetemjöl
  • 4 dl florsocker
  • 1 dl kakao
  • 1 msk vaniljsocker

Dessa ingredienser blandas väl och sedan smälter man (ej koka):

  • 4 dl socker
  • 125 g kokosfett
  • 1,5 dl vatten
  1. Därefter blandas allt och lägg det i en smord braspanna.
  2. Låt svalna.
  3. Skär nougaten i bitar.
  4. Ät och njut!

De här är godarce än de man köper på marknad, för dessa är mjukare.

Direkt efter glöggfikan var det att gå hem och stressa fram en middag. Vi gjorde det enkelt idag, eftersom vi hade så bråttom. Det blev korv, makaroner och broccoli. Det var faktiskt gott! Sedan fick vi skynda oss. Både Kronprinsen och Prinsen skulle göra en karategradering idag. Kronprinsen skulle göra ett blåvittbälte (5,5 kyu) och Prinsen skulle graderade för ett gultbälte (8 kyu). Det gick mycket bra. Mamma (jag) som satt nervös på första bänken kunde inte andas ut förrän hela karategraderingen var klar. Jag tror nästan att vi föräldrar är mer nervösa än vad barnen  är. Men som sagt det gick bra och de var verkligen duktiga. Idag tog båda pojkarna i och var fokuserade. Visserligen fick de några ord på vägen av tränaren om sådant som de skulle tänka på, men det var inga allvarliga fel. Jag tror att de snart kommer att ordna till det. Det innebär att någon gång i maj kommer samma mamma att sitta på bänken och vara lika nervös.

Förresten är jag redan nervös. Det är nämligen dags för mannen att gradera på lördag…

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Familjen, Karate, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

