Bana väg för Herren

Nu börjar det närma sig. Det var den Tredje Advent igår, så julen närmar sig med stormsteg. Den Tredje Advent handlar om fokus på Herrens ankomst. Vi ska vara beredda och bana (förbereda) vägen. Enligt 1 kor 4:1-5 skall vi människor se oss som förvaltare. Den stora frågan är om vi verkligen kan anse oss vara goda förvaltare? Är vi pålitliga? När man ser hur världen ser ut med krig, miljöförstöring, fattigdom, girighet, etc. så börjar man undra. En god förvaltare måste vara ärlig och pålitlig. Jag vet att jag i min roll som God man måste vara det, annars åker jag på böter eller fängelse. Men vad händer då när Herren kommer och upptäcker att vi inte har varit någon bra förvaltare? Frågorna är många och det går inte att svara på dem, men vi kan påverkar det som är direkt runt omkring oss. Det lilla kan göra en otrolig skillnad. Det kan räcka med ett leende till någon, ett vänligt ord, lyssna på någon som inte har någon som lyssnar, hälsa på den som är ensam, etc. I dagens samhälle är det tyvärr ont om goda gärningar. Men jag tror att gör vi en god gärning, så kan det sprida sig som ringar på vattnet. På det sättet kan vi göra en bättre värld där vi befinner oss. Det lilla kan bli stort…

Ps 103 Bereden väg för Herran med Sissel kyrkjebø.

Det här inlägget postades i Reflektioner, Religion och traditioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bana väg för Herren

  1. Shareen skriver:

    ”I dagens samhälle är det tyvärr ont om goda gärningar. ”

    Ja, det känns som om man gör något så kan man få betala för det… såg en vilse liten tjej för några år sen i en mataffären, hon grät och var så ledsen.. så många andra gick förbi henne och tittade bara utan att göra någonting! jag frågade flickan vad hon heter och vad hennes mamma eller pappa heter, såg en personal och frågade om man kunde ropar på foräldrarn. vi fick följa personalen och fram vid servicedisken skrek en kvinna åt mig ‘hon försöka ta mitt barn!!’ samtidigt som tjejen skrek med glädje ‘maaaammmmmaaaa’. kvinnan bara försvann ur butiken medans jag stod chockad vid servicedisken och 20 personer titar på mig. den personalen som jag följade till servicedisken sa ‘men tänk så oförskämd den kvinnan var att inte ens se att det var du som hittade den tjejen och följde mig hit’..

    *****************
    men men, det finns ju änglar också ju som ibland stanna vid vägen och hjälpa byta däck eller en liten kille som dela med sig några fruktbitar.. eller en gentlemän som öppnar dörren 😉

    you are right, there is a need for more good deeds 🙂

    • tavar skriver:

      Nej, men åh… Det är tur att det finns positiva och snälla människor som fortfarande vill göra goda gärningar. Vi får ta fasta på dem och försöka så gott det går med våra egna förutsättningar hjälpa till när vi känner att vi vill och kan göra något. 🙂
      // Tina

Kommentera

