Jag är så tacksam…

Idag när jag var på barnkalas fick jag mig en tankeställare. Det är så  mycket i mitt liv som jag egentligen bara tar för givet. Jag har så mycket; tre underbara barn, en man, hälsa (inget allvarligare än förkylningar och barnsjukdomar), hus, katter, föräldrar, etc. Listan kan göras lång och det är tyvärr inte alltid som jag tänker på hur bra mitt liv egentligen är. Det som brukar komma i fokus är de negativa sidorna, så som att jag är arbetslös, högt blodtryck, saknar inkomst, o. s. v. Det är synd att jag inte ser de positiva sidorna. De överväger många saker som inte är bra.

Den mamman som jag pratade med på barnkalaset gjorde att jag verkligen insåg hur bra jag har det. Jag borde inte klaga, eftersom det faktiskt finns de som har det sämre än jag. På något sätt är det en trösterik tanke; att det finns de som har det värre. Egentligen är det hemskt att man tänker så, men jag tror att vi människor fungerar på det sättet. Vi vill gärna se det hemska i tillvaron och blir t. o. m. lite skadeglada om det går dåligt för någon annan. Men hädan efter skall jag försöka fokusera på det som faktiskt är bra och vara tacksam för att det är så…

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag är så tacksam…

  1. Shareen skriver:

    kom ihåg det jag sa några dagar sen – appreciating the small miracles in life makes a HUGE difference.

    hoppas din helg har varit kanon. kram

    • tavar skriver:

      Precis!! Jag tänkte på det idag. Det gäller att verkligen ta till vara på alla små mirakel. De är fantastiska.

      Jag har haft en helt underbar helg!! Jag hoppas att din också har varit det?!

      Kram
      // Tina

Kommentera

