Mjölkfri knäck

Julgodis är så gott! Självklart kan jag inte göra vilket julgodis som jag själv vill, eftersom jag har en man som är allergisk mot mjölkprotein och nötter. Men visst kan man göra mycket gott ändå. Idag tänkte jag ge er ett recept på mjölkfri knäck. Det går alldeles utmärkt att byta ut grädden mot havrebaserad grädde. Däremot vet jag inte om det går att ersätta grädden med sojaprodukter. Det har jag aldrig provat. Innan min man visste att det var mjölkproteinet som han var allergisk mot så gjorde jag knäck på laktosfria grädde. Det gick också mycket bra.

Det är ett mycket enkelt recept:

  • 3 dl grädde (havrebaserad grädde använder jag)
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl ljussirap.
  • 1 hg mandel (skållad, skalad och finhackad)

Lägg allt i en tjockbottnad gryta. Starta värmen på det högsta och när alla ingredienserna har smält och kokar sänk värmen och låt sjuda i ca. 50-60 minuter. Rör ofta!! Gör därefter ett s. k. kultest. Det innebär att du tar och droppar några droppar av den heta smeten i en kopp med kallt vatten. Var försiktig så att du inte bränner dig, för smeten är riktigt varm. Om du efter några sekunder kan rulla ihop dropparna till småkulor så är knäcken färdig. Häll i den finhackade mandeln och ös försiktigt upp smeten i knäckformar. Ställ knäcken kallt eller frys ner dem i frysen.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

