Studiebesök i Prinsens klass

Idag hade jag förmånen att få vara med i Prinsens klass. Det var både intressant och lärorikt. I vanliga fall brukar jag inte vara med i klassrummet på de premisserna, eftersom det är jag som håller lektionerna. Det var roligt att bara vara en iakttagare. Jag lade märke till nya sidor hos sonen som jag inte hade en aning om. Det var spännande! Det är synd att en del föräldrar inte har möjlighet att vara med en dag i skolan. Det är våra barns vardag och även om man pratar om skolan varje dag och försöker fråga sig fram hur dagen har varit, så är det en helt annan sak att vara med och själv bilda sig en uppfattning om hur miljön är och hur stämningen i klassen känns. Självklart vet jag att på vissa arbetsplatser går det inte att komma ifrån eller så har man inte råd att vara ledig. Men det borde nästan ingå ett studiebesök per läsår i sitt barns klass som betalades med lönen. Tänk vilken inblick det hade gett i våra barns liv! Dessutom tror jag att man som förälder hade varit lugnare, om man personligen kände till barnets vardag.

Jag hade i alla fall en toppen dag. Dagen började med en samling och därefter blev det filmvisning av Elsa Beskows bok ”Petter och Lottas jul”. Den var bra, men jag tror att barnen blev trötta mot slutet. Barnen åt därefter frukt och sedan var det dags för den första rasten. Det märktes att barnen hade mycket spring i benen. Dock ville Prinsen vara med mig istället för att springa runt och härja som han antagligen brukar göra. Jag gillar verkligen att se hur måna barnen var om varandra. Det var ingen som fick stå själv och alla lekte av hjärtanslust. Det var verkligen full aktivitet hela rasten.

När det ringde in var det först en genomgång av bokstaven ”Ää”. Därefter fick de arbeta med denna bokstav. En del barn gillar det här med att arbeta. Andra fick fröken puffa på lite ibland samtidigt som veckans läsläxa förhördes. Prinsen skötte sig bra och när arbetet var klart fick han spela ett mattespel på datorn i klassrummet. Han blev helt överlycklig! Sedan var det dags för mat. I matsalen serverades det chili con carne. Det är en favorit hos sonen. Matsalen var så mysig och fint juldekorerad. Jag blev mycket positiv till stämningen i matsalen. När jag var där med Kronprinsens klass för några år sedan var det högljutt, stimmigt och bråkigt. Det var inte så längre. Det var lugnt och tyst. Barnen åt utan stress och de tackade även mattanterna för maten. Det var en trevlig stund på dagen. Sedan var det dags för mig att gå hem till min vardag…

Men först vill jag tacka för ett trevligt och lärorikt studiebesök i Prinsens klass. Det gav mig en bra inblick i sonens liv.

Det här inlägget postades i Familjen. Bokmärk permalänken.

Kommentera

