Mjuk saffranskaka

Nu rullar dagarna på fort. Det är både underbart och skrämmande. Men jag älskar verkligen allt som har med advent att göra. Jag, precis som många andra, är i baktagen. Det finns så mycket som man skulle vilja baka, men tiden räcker inte till. Därför får man satsa på sådant som familjen gillar. Det finns många recept som hela familjen tycker om. Dock finns det vissa favoriter som dominerar. Receptet idag är en mjuk saffranskaka som de flesta som jag har bjudit den på gillar. Receptet kommer från ICA-förlaget. Den enda skillnaden är att jag gör den mjölkfri. Naturligtvis kan man göra den med mejeriprodukter.

Saffranskaka

  • 200 g magarin eller smör (Jag använder Mildas mjölkfria margarin)
  • 1 pkt saffran (á 0,5 g)
  • (Sockerbit)
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1 ½ dl mjölk (jag brukar använda havregrädde och jag vet att vatten eller soja/havremjölk också går bra)
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • (Florsocker)
  1. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter).
  2. Smält matfettet och låt det svalna.
  3. Stöt saffran i en mortel (gärna med en sockerbit)
  4. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk.
  5. Blanda mjölet med bakpulvret och rör ner det i smeten.
  6. Häll smeten i formen.
  7. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 minuter på 175 grader.
  8. Låt kakan svalna och sikta sedan ev. över florsocker när saffranskakan skall serveras.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

