Att handla en helt vanlig torsdag…

… kan vara både spännande och läskigt! Idag var jag ute några ärenden och gick samtidigt  för att handla i en vanlig matvaruaffär. Det var en liten kompletteringshandling som skulle göras. Jag gick runt och passade på att titta på några andra saker när jag ändå var där och för att barnen inte var med. Helt plötsligt började det tjuta lite dovt någonstans. Jag tänkte inte så mycket på det, utan trodde att det var tjuvlarmet vid kassorna som hade startat. Men några minuter efteråt började alla brandalarmen tjuta något infernaliskt. Vilket kaos som satte igång. Högtalarna började ge information om vad som hände, både på svenska och engelska. De sa till oss att inte drabbas av panik, utan gå lugnt och sansat till utgångarna eftersom det brann någonstans. Detta utlöste panik!!!!

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte blev rädd, utan min reaktion blev att iaktta och registera hur människor i min omgivning reagerade. Visserligen gjorde jag som de flesta andra och gick mot utgången, men samtidigt tittade jag på människorna runt omkring. En del människor gick lugnt och sansat till kassorna och ville betala. Andra lämnade sina korgar eller vagnar och gick direkt till utgångarna. Men sedan fanns en tredje grupp som fick panik. De irrade runt, skrek och grät om vartannat. Dessa människor stressade upp sig så mycket så att alla andra runt dem också blev panikslagna. Det blev trängsel vid den stora utgången. Människorna vid dörrarna betedde sig precis om flockdjur. Dock flockdjur utan någon uttalad ledare. Dessutom blev det inte bättre av att några byggarbetare höll på att byta dörrarna i entrén till en snurrande dörr och den stängde sig helt när brandalarmet gick. Det var verkligen tur att affärens personal visste vad de skulle göra. De delade snabbt upp alla människor i små grupper och slussade varje grupp till en nödutgång. Det var mycket effektivt och deras handlade gjorde att alla lugnade ner sig och att alla kunde ta sig ut lugnt och säkert. Jag ger personalen en stor eloge för deras sätt att hantera händelseförloppet. Det enda jag kan klaga på är rösten i högtalaren. Den manliga rösten lät nervös och talade väldigt forcerat. Dessutom ökade han hastigheten i talet i takt med stressen.

Det här var alltså en kompletteringshandling en helt vanlig torsdag. Tänk vilken dramatik när vi minst anar det. Jag fick förresten reda på vad som utlöste brandalarmet. Det var grillen i charken som hade blivit för varm. Det gjorde att efter en stund kunde alla gå in igen och handla som vanligt. Slutet gott, som man säger. Men det var skönt att det inte var något allvarligare och att ingen blev skadad.

Naturligtvis blev jag skärrad efteråt… när jag satt i bilen…

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Att handla en helt vanlig torsdag…

  1. Shareen skriver:

    i am glad you are ok physically. tror du kramade om barnen och Magnus lite extra idag ?

    • tavar skriver:

      Det gjorde jag!

      Direkt efter händelsen ringde jag min man och tror du inte att batteriet i mobilen var slut. Men jag fick höra hans röst och han fick veta att jag mådde bra i alla fall. Det var helt underbart att träffa barnen när jag kom hem. Jag tänkte hela tiden i bilen att det var tur att inte barnen var med. ❤

      // Tina

Kommentera

