Mjölkfria recept är tydligen min grej

När jag läser statistiken på min blogg så ser jag att mjölkfria recept är det som drar flest läsare. Det innebär att jag med jämna mellanrum kommer att lägga ut recept som med lätthet kan göras mjölkfria. Jag undrar om det har att göra med att många recept kan göras laktosfria, men många tänker inte på att en del människor behöver få  mat eller kakor mjölkfria. Hur som helst kommer det idag ett recept på pepparkakor. Det är ett gammalt recept som går utmärkt att göra mjölkfritt. Receptet kommer från min mamma som har förnyat ett recept från början av 1900-talet.

Pepparkaksdeg

 2 ½ dl ljussirap
4 dl socker
200 g halvsmält smör (margarin) (Det går lika bra med mjölkfritt margarin.)
Ca. 4 tsk ingefära
4 ½ tsk kanel
2 ½ tsk nejlikor
4 tsk bikarbonat
2 dl grädde (Havrebaserad grädde fungerar bra)
10-12 hg vetemjöl (ca 2 liter)

  1. Sirap, socker, smör och kryddor blandas och röres 10 minuter med elvisp.
  2. Bikarbonat blandas med grädden och tillsätts i kryddblandningen.
  3. Häll allt i en hushållsassistent och tillsätts mjölet.
  4. Pepparkaksdegen kan användas direkt, men blir mer smakrik om degen görs dagen innan.
  5. Gör egna fantasifigurer eller ta ut kakor med ett kakmått.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

