Mjölkfria lussekatter

Den underbara fredagen är här. Visserligen kändes det inte så trevligt att få reda på att ytterligare en inlämninguppgift var fel. Men den tror jag är lättare att lösa än de andra uppgifterna. Jag skall försöka ta tag i den nu i helgen och få undan den så snabbt som möjligt. Men som sagt är den efterlängtade fredagen här. Det är så skönt och jag och Lillan gjorde lussekatter idag. Det var roligt och eftersom vi gör saffransbröden mjölkfria så tänkte jag dela med mig av receptet till er, som ett tips för er som behöver göra mjölkfria saffransbröd.

Lussekatter – enligt receptet blir det ca 30, men vi brukar få ca 48 stycken.

50 g jäst, 150 g margarin eller smör (fungerar utmärkt med mjölkfritt margarin), 5 dl mjölk (jag ersätter det med havremjölk eller havregrädde), ca 250 g kesella (det mjölkfria alternativ som jag använder är Tofutti – sour supreme), ½ tsk salt, 1 ½-2 dl socker, 1 g saffran samt ca. 1 ½ liter vetemjöl. Jag brukar även ta i ett ägg och 1-1 ½ dl russin.

  1. Smula ner jästen i en bunke
  2. Smält matfettet och häll på mjölken och ljumma degspadet till fingervärme (37ºC).
  3. Rör ut jästen i lite av degspadet.
  4. Tillsätt resten av spadet, kesellan (tofutti), saltet, sockret och saffranet. Rör tills det har löst upp sig.
  5. Blanda i ägget och russinen.
  6. Arbeta in så mycket av mjölet så att degen blir smidig och släpper degbunkens kanter.
  7. Strö lite mjöl över degen och låt den jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca. 45-60 minuter.
  8. Arbeta degen några minuter i degbunken och stjälp sedan upp den på lätt mjölat bakbord. Knåda in resten av mjölet.
  9. Baka ut degen till julkusar, flätor, längder eller julkakor.
  10. Lägg bröden på smorda plåtar eller bakplåtspapper.
  11. Låt dem jäsa under bakduk till dubbel storlek, ca. 30-45 minuter.
  12. Pensla degen med ägg (jag brukar även strö över pärlsocker, för att de skall se finare ut och dessutom blir lussekatterna lite godare).
  13. Grädda små julkusar mitt i ugnen i 250ºC, 8-10 minuter. Flätor, längder och kakor i nedre delen i 200-225ºC, 15-20 minuter.
  14. Förvara saffransbrödet i burkar eller plastpåsar. Lussekatterna går alldeles utmärkt att frysa.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Recept, Studier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

