Alla är vi ett pussel

Jag kom att tänka på det i går när jag läste en status som mina vänner hade på Facebook. Vi människor består av pusselbitar. Olika människor i vår omgivning ser och vet om olika pusselbitar hos oss. Men ingen utom jag kan veta och se hela pusslet. I den status som jag läste stod det: ”UTMANING! Nämn något du VET att jag gillar… Men endast en sak! Du får inte skriva samma som någon redan skrivit. Kopiera efter detta till din egen status och ser vad andra tror! :)”. Naturligtvis finns det en hel mängd saker som passar in på alla, men de specifika sakerna som du gillar gör att de tillsammans är de sakerna som gör att det blir just DU. Sammantaget blir det ett vackert pussel.

De människor som vi möter på vår väg i livet ger vi olika pusselbitar. Det kan vara i verkliga livet eller på nätet. Men pusselbitar sprids och våra vänner kan tillsammans lägga ett pussel som visar hur vi är som människor. Dock är det som jag sa innan. Det är enbart individen själv som kan ana hur mönstret ser ut. Naturligtvis är det viktigt att tänka på att pusselbitarna förändras i takt med våra liv. Det kan vara så att vissa bitar inte passar ihop efter några år. Men tänk på att spara dem någonstans. De kan komma till användning. Man vet aldrig hur resten av livet ser ut. De kan passa in i mönstret igen.

När vi möter någon så hjälper vi denne att lägga hans/hennes pussel. Det är inte alltid som bilden framträder klart för den vi möter, men vi kan vara en hjälp med det. Det gör att vi alla är pusselläggare. Tänk vilka fina mönster vi kan få fram! Om vi hjälps åt kan det bli helt underbara bilder. När vi har lagt vårt eget och därefter hjälpt någon annan kan vi sammanfoga våra pusselbitar. Det gör att vi alla fungerar som pusselbitar, som skall höras ihop på något sätt. Vi behöver alla finnas med för att det skall bli ett helt mönster.

Min slutsats blir efter denna reflektion att vi alla är ett pussel.

Vi är alla pusselbitar som behövs!

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

