Lördag med kroppkakor

Idag är vädret inte lika vackert, men man kan i alla fall ana solen bakom molnen. Jag hoppas att den kommer att bryta fram. Själv sitter jag och titta ut genom fönstret samtidigt som sönerna gör sina läxor. Jag kan meddela er att de inte är speciellt frivilliga till det. Det gör att jag som skulle skriva på min inlämningsuppgift inte kan göra det. Just idag är det svenska och matte som gäller.

Det är skönt att barnen får läxorna på fredagarna, så att de hinner göra dem i tid. På vardagarna är det ibland ont om tid för läxor. Jag vet att det förekommer diskussioner om läxornas vara eller inte vara, men än så länge har de läxor i den här skolan som våra barn går i. Personligen tycker jag att barn skall ha läxor, inom rimliga gränser naturligtvis. Jag ser att ofta är det enda sättet för våra söner att lära sig vissa saker. Jag hoppas inte att de tar bort läxorna, för jag tror att chocken kommer att bli allt för stor när de sedan märker att de måste göra läxor när de kommer högre upp i åldrarna. Med andra ord är jag för läxor.

Jag kommer i alla fall att få en liten tid när barnen och mannen är iväg för att simma. Då skall jag skriva så att datorn glöder. Det ser jag framemot. Det är vetenskapliga teorier som står på programmet idag. Jag gillar inte boken som jag använder, men annars är det intressant med forskningsansatser och metodologi. Jag hoppas att jag kommer riktigt långt idag.

Senare idag skall mamma och pappa bjuda oss på middag. Det blir kroppkakor. Jag älskar kroppkakor. Det är synd att det är så mycket jobb som skall till för att göra dessa goda runda bollar. Min familj är däremot inte lika förtjusta över denna kulinariska läkerhet. De äter det, men inte med samma glädje. Men mamma har ofta något komplement till, så som köttbullar. Vi får se vad det blir idag.

Nu önskar jag er alla en skön lördag!

Det här inlägget postades i Familjen, Simundervisning, Studier, Väder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lördag med kroppkakor

  1. Shareen skriver:

    En norrlands fd arbetskamrat gjorde paltför mig med kalkon i och jag ÄLSKAR det! Några fattar inte hur jag kan äter det eller tänka prova laga det någon dag. ser man på receptet låter det gott ju! Ser som chinese dim sum/ dumplings fast på svensk vis 😉

    jag är för läxor också. I mean a little bit of revision never hurts.. better to have something than nothing. I truly beliee what you dont revise within 24 hours of a new knowldge, 80% of what you’ve learnt would be forgotten hene repition is always good (ok i cant say the same thing when it comes to SPSS or vetenskapsskiten 😀 😀 😀 ) Jag anser att skolan i sverige mer och mer ‘avslappnad’.. How do I explain – there’s no structure, too much theory, no action. I dont beleive in old fashion korvstoppning method either but homework is needed. Tror jag kommer göra lite homeschooling med Noah.

    och nu så tillbaka till uppgifterna.. några timmar till sen bli det vin!

    kram

  2. tavar skriver:

    Jag tror att det kan vara bra att köra lite extra. Ibland är det lite för slappt i skolan. Jag märker det på attityden till vissa saker och sådant som när jag gick ansågs som självklara. Det saknar de helt. Men vi får försöka ge det vid sidan om istället.

    Jag har tänkt att lägga ut ett recept på kroppkakor här i bloggen. Det blir visserligen inte samma sak som mammas, men det blir i alla fall liknande. Enligt mamma sitter det i fingrarna och den känslan är en viktig ingrediens för att lyckas med kroppkakorna på ett magiskt vis. Men receptet kan kanske vara till en hjälp.

    Jag stod över pluggandet i kväll och tog ett glas vin direkt istället. Trevlig kväll önskar jag dig och din familj.

    Kram

    // Tina

Kommentera

