Jag älskar fredagar!

Det är så skönt med fredag. Egentligen borde jag inte tycka det idag, eftersom  jag skall plugga hela helgen. Men idag känns det bara härligt. Solen skiner, barnen är friska och mitt blodtryck var som det skulle. Jag var nämligen och kollade upp det idag. Jag gör det emellanåt, eftersom jag har lite för högt blodtryck. Men idag var det normal. Skönt när det är så, annars blir man nojig och stressar upp sig ännu mer och det är inte bra för blodtrycket.

Idag har det inte hänt så mycket hittills. Det var en familj här för att titta på våra   bilbarnstolar, eftersom deras son behövde en bilstol. Deras babyinsats räcker inte till längre och vi behöver sälja av lite saker här hemma. Det skall bli skönt att bli av med det som bara står. Vi behöver utrymmet till andra saker. Därefter har jag mest skrivit på min inlämningsuppgift. Det börjar dra ihop sig till en ny inlämning. Det jag håller på med nu är inlämningsuppgift 2. Uppgift 3 har jag lämnat en stund. Jag blev nämligen trött på SPSS och statistiska formler. Det var faktiskt trevligt att återgå till vetenskapliga teorier. Det trodde jag aldrig att jag skulle säga.

Ikväll blir det familjemys. Barnen har beställt ”Lyxiga jumbomuffins med choklad”. Det blir till att baka dem när barnen kommer hem. Jag tänkte faktiskt dela med mig av receptet till er. De är så goda och de går utmärkt att frysa ner (om det blir några över). Kom bara ihåg att inte lägga på glasyren innan infrysningen.

Lyxiga jumbomuffins med choklad (ca 6 stycken)

6 ½ dl vetemjöl, ½ dl kakao, 2 ½ tsk bakpulver, 3 tsk vaniljsocker, ½ tsk salt, 200 g grovt hackad mörk choklad, 200 g margarin eller smör (mjölkfritt fungerar), 3 dl socker, 2 ägg samt 2 dl yoghurt (havrebaserad går bra).

Glasyr: 2 ½ dl florsocker, 2 msk margarin, kallt kaffe (kan uteslutas eller ersättas med vatten) samt hackad mandel (blir bra även med strössel).

Smet: Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och hackad choklad i en skål. Vispa sedan samman margarin och socker fluffigt i en annan skål och rör sedan ner äggen ett i sänder. Rör  därefter ner yoghurten i margarinsmeten. Rör försiktigt ihop margarinsmeten med mjölblandningen. Skeda upp i muffinsformar av jumbotyp (ca 6,5 cm i basen). Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i ca 30-35 minuter. Känn efter med en provsticka så att de är torra. Det kan vara lite svårt när de är så stora. Ta hellre ut dem lite för tidigt än för sent om du gillar dem krämigare och saftigare muffins.

Glasyr: Rör florsocker och margarin tillsammans med så mycket kallt kaffe att det blir en smidig glasyrkonsistens. Bred glasyren över de avsvalnade muffinsen och strö på hackad mandel.

Receptet kommer från: Brorsson Alminger, Lena (2001). Maffiga Muffins. Sundbyberg: Bokförlaget Semic.

Lycka till och trevlig helg!

Det här inlägget postades i Bak- och efterrättsrecept, Familjen, Recept, Studier, Väder. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Jag älskar fredagar!

  1. Shareen skriver:

    6 ½ dl vetemjöl för ca 6st muffins? de bli SUPER jumbo stora ju 😀
    har du en bild på muffins?

    • tavar skriver:

      Hahaha 😀 Det blir verkligen mycket stora muffins. Jag ska ta en bild på en av dem och jämföra med en tändsticksask. Då kan du se hur stora de blir.

      // Tina

Kommentera

