Brittsommar och Hajk

Vi kunde absolut inte ha önskat oss bättre väder den här hajken. Det var helt underbart skönt och varmt. Jag har aldrig, vad jag minns, upplevt en sådan varm brittsommar. Vi hade verkligen tur. Det hade lika gärna kunnat spöregnat hela tiden, men den här gången blev det lyckat. Hajken började på fredagskvällen. Vi samlades utanför scoutlokalen, för gemensam avfärd. Det var trångt, men efter lite pusslande lyckades vi få med oss all packning.

När vi kom fram till hajkplatsen lastade vi av och scouterna fick bekanta sig med området. Därefter gick vi igenom några förhållningsregler. Sedan gick den andra scoutledaren tillsammans med några scouter iväg för att gräva och bygga en latrinplats. Det gick bra, men det tog tid. Jag och resterande scouter stannade kvar och försökte bo in oss och tända en eld så att vi skulle kunna göra ”fredagsmys”. Det märks att det är höst, eftersom det skymmer på mycket snabbt och då kom kylan. Det var inte kallt, men det blev rått i luften. Värmen på dagen gjorde att det blev dimma på natten och det gör att luftfuktigheten var hög. Dock gjorde det inget, eftersom vi hade torr fin ved med oss. Scouterna tryckte ihop sig framför elden och sjöng och grillade bananer med choklad i och därefter tog de marshmallows och satte på grillpinnar. De grillade dem gyllenebruna och därefter kläms marshmallows ihop mellan två Mariekex. Det blir mycket söt och gott. De scouter som var hungriga fick naturligtvis en smörgås först.

Scouterna var så trötta efter myset att de vill gå och lägga sig. Det var lite bök och stök, men efter en halvtimme var alla ombytta och redo för sovsäcken. Nästan alla skulle ligga i vindskyddet, förutom jag och våra pojkar. Vi hade tält med oss. Jag hade rest det under tiden som de andra kollade omgivningarna. Dock fick jag lite problem, eftersom jag inte hade några tältpinnar. Det löste sig genom att min snälla man kom ut med dem. Tack!!! Innan läggdags har vi som tradition att jag läser en godnatt saga för scouterna. Den här gången blev det Hur långt når Alfons? av Gunilla Bergström. Jag kan rekommendera den boken. Vår barn har alltid gillat den. Den är för barn som är från 6-7 år.

Natten blev orolig. Jag hade svårt för att sova, eftersom det var så trångt i vårt tält. Vi låg tre stycken i ett tvåmanna tält. Gör inte det! Det var inte bra. Jag fick panik. Vår yngsta son låg i mitten och han tyckte tydligen att det var bra att sova även på min plats. Prinsen låg på halva mig och klappade och pratade i sömnen. Jag hade ungefär 10 cm som jag fick ligga på. Till sist kände jag att jag blev klaustofobisk. Jag gav upp halv tre och gick och lade mig i bilen istället. Det skulle jag tydligen inte ha gjort. Vår kronprins blev så orolig när han vaknade till och inte kunde hitta mig i tältet. Han sprang runt och letade på hajkplatsen och var jätteorolig. Stackars pojke! Tur att han väckte den andra ledaren och att de tillsammans gick och tittade i vår bil. Det tog ett tag innan vi kunde somna om igen. På natten hände det nog inget mer… Jo just det!! Jag skrämde tidningsbudet genom att sova i bilen. Han såg alldeles förskräckt ut.

Nästa dag låg dimman tät. Men vi kom upp vid sjutiden och lagade frukost och därefter lättade dimman. Det blev en solig varm dag. Temperaturen låg uppemot 25 grader. Synd att vi inte hade med oss några shorts. Det gick i och för sig bra att kavla upp benen på byxorna. Efter frukost plockade vi iordning våra saker och sedan gick vi på upptäcktsfärd i skogen. Vi hittade mycket intressanta saker; olika insekter, fjärilar, svampar, kottar, ekollon, ihopväxta stammar, stenmurar, etc. Det var en vacker skog. Det konstigaste vi hittade mitt ute i skogen var ett päronträd. Vi undrade var det kom ifrån. Jag kan säga att det var otroligt goda päron på trädet. Upplevelsevandringen avslutades med att vi kom fram till havet. Det var en märkligt syn, eftersom på land var det strålande sol men utåt havet låg det tjocka. I dimman kunde vi skymta trutar och fiskmåsar. Vilken naturupplevelse! Vi fick en skön och avslappnad stund vid strandkanten. Scouterna såg krabbor, gädda, havsniglar samt blåmusslor. Barnen och vi ledare hade det så bra att vi knappt ville gå tillbaka till hajkplatsen. Men vi var tvungna att ge oss av, eftersom det började dra lite i mattarmen.

Vi lagade korvrisotto och till efterrätt blev det äppel eller banan. Det blev gott och mätta blev vi. Därefter fick scouterna fritt en stund. De byggde koja tillsammans. Det blev riktigt fint och duktiga var de. Innan vi avslutade hajken med en kanelbullefika fick barnen göra en naturruta. Det innebär att vi ledare tar ett snöre och mäter upp en kvadratmeter. Scouter får sedan kolla denna kvadratmeter mycket noga och försöka hitta vilka blommor och insekter som finns inom denna ruta. Det var intressant och barnen ville knappt sluta. Tyvärr är det väl alltid så när man hittar något som är intressant. När det är som mest spännande har tiden rullat förbi och man är tvungen att sluta med det roliga. När det var dags för hemfärd var det två mycket trötta pojkar som jag fick med mig i bilen. De somnade fort och de vaknade inte ens när jag stannade till vid scoutlokalen för att lämna den gemensamma packningen. De var i alla fall nöjda med hajken och de tyckte att det var synd att den var över så fort. Men samtidigt var de nöjda när de satt renskrubbade och mysade framför TVn på kvällen. Det var skönt att hela familjen var återsamlade igen.

De som var kvar här hemma hade också haft det bra, men det är inte samma sak när inte hela familjen är med på det roliga. Min man och vår prinsessan hade tittat på film och på lördagen hade de cyklat en lång runda på förmiddagen och på eftermiddagen hade de varit i simhallen för att bada. De hade också njutit av den underbara brittsommar som vi fick uppleva den här hösten. Det är så underbara färger ute i naturen just nu. Jag vill uppmana er alla att ge er ut och NJUT!!! Det är så vackert!

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Scout, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

