Intensiv helg

Den här helgen har vi gjort mycket saker. Det är roligt när det är roliga saker man gör, men ibland kan det kännas enbart jobbigt. Den här gången var det positivt, fast egentligen borde jag suttit fastkedjad vid datorn eftersom jag har deadline imorgon. Men som den äldsta sonen uttryckte sig ”Mammor måste också får göra roliga saker” och det har han helt rätt i, tycker jag.

På fredagskvällen gjorde vi faktiskt inte så mycket. Vi gjorde en sockerkaka till fredagsfikan och sedan slöade vi i soffan. Det var mysigt. Visserligen slutade det med att jag och mannen satt och halvsov i soffan och barnen spelade datorspel. Men det gjorde inget utan vi hade en lugn kväll tillsammans ändå. Det kunde behövas, eftersom lördagen skulle bli mer hektisk.

Lördagen började som en molnig dag. När frukosten var uppäten begav vi oss iväg. Vi körde in till den stora staden i väster. Min man och Kronprinsen skulle på karateträning och jag och de två andra skulle handla kläder. Det är verkligen något som jag avskyr att göra. Men vi fixade det tillsammans och vi lyckades faktiskt hitta de kläder som vi skulle ha. Tyvärr hittade vi dock ingen ny skolväska till Kronprinsen. Hans skolväska ramlade sönder i fredagseftermiddag. Jag får nog leta här i vår lilla stad. Naturligtvis hittade jag väskor, men jag tänker inte ge 600 kronor för en skolväska.

När karateträningen var klar strålade vi samman i en liten kinarestaurang. De hade god mat, men Prinsen var inte speciellt förtjust i maten. Han tyckte att den kinamat som vi brukar köpa hemma är godare. Direkt efter maten åkte vi hemåt, men gjorde en avstickare till badhuset. Det var härligt. Vi badade i både den stora motionsbassängen, varmbadsbassängen och barnbassängen. Som avslutning på badandet satt vi en stund i bubbelbadet. Det var underbart skönt. Dessutom var det nästan helt tomt i simhallen. Det gjorde att det kändes som att vi var i ett lyxbadrum. Jag vet inte varför människor inte badar på lördagseftermiddagar, för det var likadant förra gången vi var där.

Vi åkte faktiskt hem efter badet, men jag lämnade bara av familjen hemma och fortsatte sedan till affären för veckans inköpsrunda. Barnen och mannen tog ett handtag i trädgården. De tömde ut tomatplantorna, som hade gjort sitt, och skördade våra pumpor. Vi har aldrig odlat pumpor tidigare och det gick tydligen bra. Det är i och för sig märkligt, eftersom vi gjorde allting fel. Pumpaplantorna skall tydligen förgro och planteras ut när det inte finns risk för frost längre. Vi gjorde inte så… Vi satte fröerna direkt i marken i början av maj. Hmm… Det fungerade faktiskt! Dessutom skall plantorna stå rymligt med chans att växa. Vi tryckte ihop alla fröerna på ett litet område.. Det gick jättebra. Jag har aldrig sett sådana monsterplantor tidigare. Vi fick stora rejäla pumpor som vi kommer att använda vid Alla helgona och Halloween. Vi måste bara hitta ett ställe att förvara dem på så länge.

Lördagskvällen blev lugn. Vi var alla trötta och därför parkerade vi oss i soffan igen. Tillsammans tittade vi på Superhjältarna. Den var rolig och sevärd. Alla tre barnen gillade den, men Prinsessan blev lite rädd för ljudeffekterna ibland. Vi vuxna gillade också filmen. När barnen hade lagt sig var det dags att plocka fram datorn igen och skriva på reflektionsrapporten. Det var inte lika roligt. Efter den här intensiva dagen hade jag behövt en filmkväll. Men det var bara att ta tjuren vi hornen och börja skriva. Jag hade i alla fall sällskap. Min man satt uppe och arbetade vid datorn samtidigt som han slötittade på TVn.

Söndagen började stressigt. Jag sorterade tvätt och sedan skulle vi iväg med några vänner på en vikingamarknad. Det här var den tredje gången som vi var där. Det var trevligt, men kallt. Det är alltid lika roligt att titta på hantverkarna, affärsstånden, gycklarna och människorna som är där. Det Kronprinsen och Prinsen gillar bäst är när vikingarna kämpar mot varandra. Prinsessan och jag hade stort utbyte av att titta på olika smycken och musikinstrument. Gycklaren var nog det som jag tyckte var roligast. Han var otroligt underhållande och skicklig.

När vi hade varit på vikingamarknaden så åkte vi ut i skogen och hade picknick. Det är underbart att sitta i skogen och höra suset av vinden, trots att det nästan regnade. Undertiden som vi satt där kom det ett annat sällskap och började grilla. Det förstörde stämningen lite, så vi började gå runt och titta på omgivningen. Men som alltid har det roliga ett slut. Vi åkte hem och jag skrev lite på rapporten samtidigt som min man tog hand om tvätthögen.

Söndagskvällen avslutade i lite lugnare tempo. Vi var på gudstjänst. Det har vi faktiskt inte varit på länge och jag kände att det var dags för ett besök. Det var skönt att sätta sig där och känna stämningen i lokalen och gå ner i varv efter denna intensiva helg.

Det här inlägget postades i Familjen, Studier, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

