Varför blir helgen så tråkig?

Den här helgen gick fort, men det var egentligen inte speciellt rolig. Visserligen var vi lediga och vi har haft lite mys, men det blir inte samma sak när mannen blir förkyld. Han var lite snurrig. Det började i torsdags och det var bättre på lördagens förmiddag, men sedan kom det tillbaka. Det verkar som att det är en förkylning som inte vill bryta ut. Det sitter i bröstet, nacken och upp i huvudet. Jag undrar om det inte är den förkylningen som jag hade för två veckor sedan. I vilket fall som helst blir den lediga tiden tråkigare när inte alla mår bra. Han tycker att han själv är gnällig, men jag tycker inte att det har varit så farligt. Han är inte som i youtube-klippet om ”Manflu”.

Annars tycker jag att helgen har varit lugn. Vi har gjort det vi brukar göra på helgerna, vilket innebär; tvätt, städning, handling samt karate. Det rullar på och det är skönt att vara inne i vardagstrallen igen. Naturligtvis är det skönt när det inte är som den vanliga vardagen, men samtidigt uppskattar jag när det är som ”det alltid har varit”. Idag bröt jag lite på söndagstraditionerna och åkte iväg ut på landet. Det var jag och mina ledarkolleger som åkte ut och tittade på en ny hajkplats. Den var helt underbar och jag tror att barnen kommer att gilla den skarpt. Problemmet som en del barn kan uppleva är att det inte finns någon toalett, men det brukar fungera. Barnen vänjer sig och den här platsen var verkligen fin. Det var nära till havet och många smådjur och samtidigt låg det nära bebyggelsen. Det var ett toppenställe!! Det bådar gott inför den kommande hajken om tre veckor.

När jag kom hem var det dags att laga middag. Barnen har önskat sig tacos under en längre tid och därför tänkte jag att vi skulle ha det. Idag hittade jag äntligen ett bra recept på hemmagjord tacokrydda. Den var lätt att göra och dessutom var den god. Det bästa är att det bara var naturliga råvaror i den. Den innehåller inget socker eller glutamat.

Det här grundreceptet är till ca 4 portioner:

  1. 2 msk chilipeppar
  2. 2 msk spiskummin
  3. 1 msk lökpulver
  4. 1 msk salt
  5. 1 tsk vitlökspulver
  6. 1 tsk paprikapulver
  7. 1 tsk oregano
  8. ½ tsk svartpeppar
  9. ½ tsk cayennepeppar

Blanda ihop allt och förvara i en sluten burk alternativt i en påse. Det blir ca 2dl krydda. Använd 2-3 msk per 500gr köttfärs eller smaka er fram om ni vill ha lite starkare smak.

Lycka till!

Det här inlägget postades i Familjen, Matrecept, Recept, Scout. Bokmärk permalänken.

Kommentera

