Barn är underbara, men…

…de har sina brister. Jag tycker att det är bra. Tänk om barn kom helt färdiga. Vad konstigt det skulle bli. Det skulle inte kunna bli någon utveckling och dessutom skulle hela människosläktet stagnera. Jag har alltid hört att ”det är genom misstagen man lär sig” och jag tycker att det stämmer. Ibland kan det vara svårt som mamma att låta barnen göra misstagen, eftersom man själv en gång har gjort dem. Som vuxen är det lätt att man går in och säger till barnet: ”så här ska du göra och du kan inte göra på något annat sätt”. Vi tror att vi har alla lösningar, men vi har slutat att ifrågasätta. Det är synd! Det kritiska tänkandet tappas på vägen och till sist blir det att vi gör så för att alla andra göra så. Barnen är helt underbara för de ifrågasätter och vill veta vad som ligger bakom och varför man skall göra på ett visst sätt. Vi borde ta efter barnen mer.

Dessa tankar kom igång efter arbetet idag. Det hände lite saker som gjorde att först blev jag arg och besviken på barnen, men sedan började jag reflektera över händelsen och tänkte att det är bra att barn reagerar som de gör. Det gör att det händer något och de lär sig på vägen. I det här fallet lärde de sig empati samt att konflikter kan inte lösas med knytnävarna. Det är bättre att prata om det som har hänt, utan att skrika eller prata i munnen på varandra. Men idag kan jag även konstatera att för barn i åldern 9-11 är allting svart eller vitt. Det finns inga gråskalor. Jag tror att de behöver analysera och reflektera mera innan de märker att det finns nyanser i det svarta och vita. Tur att det kommer i takt med att barnen blir äldre. Jag hoppas bara att de inte slutar med att vara kritiska.

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

