Vårda det sociala nätverket

Jag tänkte lite på det här med sociala nätverk idag. Egentligen kom jag in på det när jag diskuterade det här med den äldsta sonens kompis mamma. Det är viktigt att man tar hand om sina vänner och verkligen ser dem och ger dem bekräftelse. Det kan komma en tid när man verkligen behöver sina vänner. Det blir kanske inte idag eller imorgon, utan det kan handla om 30 år. Det vet man inte och därför är det extra viktigt att man tänker till vad det egentligen är man säger till varandra.

Sådana här saker funderade jag aldrig på när jag var yngre. Då levde jag i nuet och tänkte inte på hur det skulle bli med vänner när jag blev äldre. Naturligtvis menar jag inte att man hela tiden skall tänka att hon/han kan jag ha nytta av senare, utan det jag menar är att man inte skall säga eller göra något som kan såra den andra personen. Jag tycker att den gyllene reglern är mycket bra och användbar, trots att den är så gammal. Allt vad ni vill att människorna skall göra er, det skall ni också göra dem (Matt 7:12). Den säger mycket och det är ibland bra att reflektera över vad det egentligen betyder. Om ni är intresserade kan ni läsa på den här sajten om just den ”Gyllene regeln”.

Det här youtube-klippet visar hur viktigt det är med våra ord och hur vi kommunicera med varandra.

Var rädda om varandra och tänk på att ord och hur de framförs är viktigt!!! Ta hand om ditt sociala nätverk. Det ger så mycket…

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vårda det sociala nätverket

  1. Shareen skriver:

    When words are both true and kind, they can change our world.
    ~Buddha~

Kommentera

