Almanacka och ”att-göra-lista”

Höstbild på en allé

Det är en sådan härlig dag idag. Enligt min almanacka är det den sista sommardagen idag. Men egentligen tycker jag att det har varit höst länge. Som jag har skrivit tidigare så blev det inte mycket med den här sommaren. Min förhoppning står till hösten. Jag vill ha en lång solig höst med vackra färger.

Barnen kom iväg som de skulle, trots att de börja bli lite trötta. Det märks att det tar på dem att gå upp tidigt. Men idag gick det lättare och jag tror att det hade med solen att göra. Det var inte så mörkt. Skolan flyter på och det verkar som att pojkarna tycker att det är roligt. Tyvärr gäller det inte läxorna. Jag och Kronprinsen bråkade om det igår. Till sist kom vi överens om att läxor inte borde få finnas, men att de var ett nödvändigt ont. Det är stor skillnad på läxorna i fyran än tidigare. Den lilla killen har blivit stor. Prinsen däremot gör sina läxor med glädje. Det är skönt! Det är inga sura miner där och detsamma gäller för Prinsessan. Hon älskar att vara på förskolan. Det är så roligt och de gör spännande och mysiga saker, säger hon. Det är kul när det låter så. Jag var nämligen rädd att det skulle låta tvärtom nu när hon hade varit ledig så länge. Men egentligen var det nog bra för henne. Hon fick långledigt och det gjorde att det var roligt att komma tillbaka.

Igår hade vi starten på scouterna. Det var roligt att se alla som kom. Det var en del nya som kom, men även de gamla scouterna hittade dit. Vi får se hur terminen utvecklar sig, men det ser än så länge lovande ut. Det verkade som att alla trivdes igår. Vi får se vad som händer efter tredje gången. Vi har som policy att efter tredje gången måste de bestämma sig för om de vill gå kvar. Spännande… Vi har i alla fall fått ihop ett bra program. Programmet innehåller en hajk och en badresa. Det var scouternas önskemål från förra terminen. De här scouterna som vi har nu har aldrig genomfört en hösthajk och det är stor skillnad mot en försommarhajk. Det skall bli så roligt! Det är mycket som vi skall hinna med i höst.

Idag är det ett veterinärbesök som står högst upp på att-göra-listan. Det är den årliga kontrollen och vaccinationen av katterna som skall göras. De gillar det inget vidare, men det är lugnande för mig att låta veterinären titta på dem en gång om året. Då får jag veta om våra lurviga vänner mår bra. Visserligen ser jag det på dem, men det är inte alltid som man kan upptäcka allting. Det andra som står på listan idag är att hjälpa min ”tant”. Det är några ärenden som hon behöver ha hjälp med. Det tredje är att leta i databaserna efter 3-5 artiklar inom både pedagogik och psykologi, inför uppgift ett på delkurs 1 termin 6. Det är ett tråkigt jobb ibland, men andra stunder kan det vara riktigt roligt. När man läser en del av abstrakten så ligger man nästan dubbelvikt av skratt. Det är vid de tillfällen som jag undrar var alla udda idéerna kommer ifrån. Ibland förstår jag inte att vissa forskningsområden kan bli godkända.

Nu önskar jag er alla en bra onsdag! Det är dags att sätta igång…

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Scout, Studier, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

