Ut på landet

Tänk vad härligt det är att bo så att man kan kvista ut på landet och köpa ägg från riktigt frigående höns. Visserligen bor vi också på landet, men det är trots allt en liten stad jag bor i. Den här gården var helt utanför, fast ändå nära till allting. Det var nog därför som vi för elva år sen tittade på hus i det området. Det är så vackert och jag tror att jag hade kunnat sitta på en stol och bara titta på hönsen och tupparna. De var så roliga och sociala djur. Det trodde faktiskt inte jag att höns kunde vara. De var väldigt nyfikna och det gjorde att tankarna hela tiden gick till Sven Nordqvists böcker Pettson och Findus. Nordqvist beskriver hönsen väldigt väl och de är väldigt personliga. Jag fick dessutom lära mig mycket om höns. Det var en helt ny värld som öppnade sig för mig. Tack snälla K för all information. Jag hoppas jag får lära mig mer nästa gång.

Det här inlägget postades i Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Ut på landet

  1. Milou skriver:

    Det är på höns många av de tidiga studierna på flockbeteende gjordes, av kända beteendeforskare som douglas spalding, konrad lorenz, nico tinbergen och per jensen. När jag hade höns för ca 20 år sen kunde jag sitta i timmar och betrakta deras samspel. Att dessutom få färska ägg var en bonus. Så jag håller med, höns är fantastiska djur.

    • tavar skriver:

      Vad intressant! Jag får vaska fram lite om dessa forskare. Hönsen och deras sociala samspel var verkligen intresseväckande. Nästa gång jag åker dit får jag ta med en fällstol och anteckningsblock.

      Färska ägg från frigående höns är aldrig en dålig bonus. De smakar så mycket bättre än de som köps i affären. De hönsen som jag var hos idag gick ut på förmiddagen och fick vara ute, om de ville, tills det börjar skymma. Det syntes att de trivdes med sina liv.

      // Tina

Kommentera

