Vädret är fram och tillbaka

Idag var det mycket som skulle hända utomhus. Tyvärr blir det inte alltid som man har tänkt sig. Idag hade de lovat fint väder, men det blev inte så. Jovisst sken solen, fast emellanåt kom det rejäla regnskurar. Det var inte roligt. Vi skulle nämligen ha en dag i trädgården. Det behövdes krattas och rensas ogräs, klippa gräset och häcken behövdes ansas. Dessutom skulle lakan torkas. Det fick bli en kompromiss. Min man klippte gräset och häcken medan jag fick hänga tvätten inomhus.

När all tvätt var nedplockad, vikt och lagd i respektive barns hög var det dags för mig att hjälpa till utomhus. Jag krattade ihop de klippta grenarna och sedan hjälptes jag och mannen åt att lägga det i sopsäckar. Mitt i alltihop kom vi på att vi behövde få i oss någon mat. Det blev rester från middagen som vi hade igår. Den äldsta sonen, som var iväg hos en kompis, kom hem till lunchen. Därefter trodde vi att han tänkte hjälpa till med trädgården, fast det visade sig att han hade andra planer. Men för vår del var det enklare att barnen inte hjälpte till med de klippta grenarna. Det fanns nämligen fullt av små, nästan helt osynliga, taggar som satte sig i huden och de var svåra att få bort. Dessutom gjorde de förskräckligt ont. Jag har aldrig vetat att paradisbuskar har sådana elaka små taggar. Det kunde man inte tro om buskar med så snällt utseende.

Ikväll plockade vi fram grillen. Egentligen skulle vi ha gjort det igår, men eftersom det blev regn då så gjorde vi det idag. Det var så gott. Det är lite märkligt att man aldrig lär sig. Varje gång tänker jag att vi borde grilla mer majs och halloumiost, men som vanligt hade vi för lite. Tur att det fanns tillräckligt med potatisgratäng, kött och korv. Vi åt oss mäta och samtidigt tittade vi på Ice Roads Truckers – Deadliest Road India. Det går på Tv4 på söndagarna. Både vi och barnen älskar det. Här kan ni se en liten del av programmet:

Jag hade aldrig vågat köra där! Jag beundrar verkligen de som gör det här varje dag. De som gör det behöver ha änglavakt…

Det här inlägget postades i Familjen, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

