Helgen närmar sig

Den här veckan har det varit många lappar som skall skrivas på och lämnas tillbaka till skolan. Jag förstår syftet med dem och nödvändigheten av dem, men de blir inte roligare för det. Ibland önskar jag att man själv fick lägga in krisuppgifterna via datorn. Egentligen borde det inte vara svårare än att man själv får meddela sitt schema via Dexter till fritids och förskolan. Det borde fungera lika smidigt. Där skall man själv som förälder lägga in ändringar som sker. Varför skulle det inte gå? Någon borde väl kunna skriva om programmet så att det vore enkelt för läraren att få ut klasslistor med krisuppgifterna till vårdnadshavare? Då hade man inte behövt skriva dem varje år, utan bara ändra dem när det behövdes. Redan idag vet jag att frånvaron på eleverna skall föras med hjälp av datorn. Mmm… Det tål att tänkas på…

Den här veckan har det blivit en hel del läxläsande för den äldsta pojken. Det är något som han har suckat över och eftersom han var sjuk i måndags så har han fått arbeta igen en del. Det tyckte han inte om. Igår meddelade han att han inte tänker vara borta några fler dagar. Det har varit tufft för honom. Men han har fixat det och vi föräldrar kan andas ut. Det är arbetsamt att försöka motivera en tioåring som fortfarande vill ha sommarlov.

Vår mellanpojke har däremot gått och suckat det här veckan över att han inte får några läxor. Det tycker jag låter positivt inför det som komma skall. Han kommer att behöva den viljan till att genomföra läxorna. Jag tror att den inställningen kommer förändras så småningom. Men det är skönt att den finns där. Det är nu han behöver den viljan. Årskurs ett kan vara väldigt krävande för de små. Dock älskar han när läraren har lektioner och genomgång och arbetspass är det bästa med skolan. Därför tror jag inte att det blir några problem när läxorna väl börjar.

Lillan ger sig själv läxor. Det fungerar alldeles utmärkt. Hon skriver bokstäver för glatt livet. Hon har precis upptäckt att det finns både små och stora bokstäver. Det är helt underbart att se hur kunskapshungern utvecklas. Hon är väldigt vetgirig. Fortsätter det så här så kommer hon att läsa inom ett år. Jag väntar med spänning på att hon skall vilja börja läsa. När hon säger det, så är jag redo…

Helgen närmar sig med stormsteg. Det skall bli skönt med lite lugn efter en hel vecka med vardag. Nästa vecka skall jag själv dra igång. Jag skall försöka läsa Jöken (juridisk översiktskurs), fast egentligen skulle jag vilja läsa en annan kurs som jag har kommit in på. Men jag bedömmer att jag har mer nytta av Jöken. Men det är en extra kurs som jag skall läsa. Huvudsyftet med den här terminen är att jag och U skall försöka skriva ihop en C-uppsats i pedagogik. Det skall bli intressant och spännande. Dessutom tror jag att det kommer att bli mycket arbete. Men vi skall fixa det!

Nu skall jag inte skriva mera eftersom jag måste gå iväg och göra en sockerkaka tillsammans med prinsessan. Trevlig fredag önskar jag er alla!

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner, Studier. Bokmärk permalänken.

Kommentera

