Både veckan och sommaren går mot sitt slut

Idag har det varit grått och trist utomhus. Just nu strilar det ett fint regn och jag känner att både veckan och sommaren går mot slutet. Jag är trött efter att ha varit sjuk i veckan och det gör att vädret påverkar mig lite negativt. Dessutom börjar det bli dags att även jag får mina vardagsrutiner. Jag läste i en väns blogg att hennes son också var trött och det märktes på kvällarna. Jag håller med i allt hon skriver om det svåra att komma tillbaka efter en lång ledighet. Det är verkligen inte lätt för barnen att komma tillbaka och hitta skolrytmen. Det tar på krafterna. Det är nya människor, både barn och vuxna, som de skall lära känna. Men om några veckor börjar det komma på plats. Då brukar lugnet lägga sig och andra problem dyker upp…

Dottern och jag åkte runt på tre olika skolor idag och gjorde studiebesök. Det gjorde vi för att informera om scoutstarten. Vi började på Prinsens skola. Där fick vi tag i rätt person och hon skulle se till så att lapparna kom ut till klasserna. På skola nummer två är det ingen av våra barn som går, men jag känner ändå till den skolan väl eftersom jag har arbetat på den skolan. Ibland arbetar jag fortfarande där som ”springvikarie”. Prinsessan tyckte att det började blir lite tråkigt. Hon tyckte att mamma skulle sluta att stanna och prata med alla vuxna som hon mötte. Det tog tid. Prinsessan ville i väg till den tredje skolan och träffa sin äldsta bror. När jag äntligen slutade att prata med folk, så skuttade hon ut till bilen.

På Kronprinsens skola tog det längre tid. Det är en större skola och det är svårare att jaga rätt på personen som ansvarar för klassutdelningar. Men det gick och sedan passade vi på att hälsa på i Prinsessans storebrors klass. Det verkar vara en trevlig klass. De är inte så många som de var i den gamla klassen och det tycker jag bara är en fördel. Dottern tyckte att det var spännande. Hon fick var med på lektionen och sitta på samma stol som storebror. Det syntes tydligt att hon kände sig stolt över att räknas med. Tyvärr blev det inte så långvarigt, eftersom det sedan var dags för rast. Men jag tror att hon gillade studiebesöket. Kronprinsens klasskamrater var nyfikna och måna om att hon hade det bra.

Sedan åkte vi hem och spelade några spel innan det var dags för lunchen. Därefter fick hon följa med mormor och morfar. De hade gjort upp om igår att hon skulle dit och leka idag. De andra barnen skulle också dit, så jag får väl se när de får för sig att de skall hem.

Skönt att det är fredag imorgon!! Nu är snart arbetsveckan slut och det är helg…

Det här inlägget postades i Familjen, Scout, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

