Skolstart för två pojkar

Nu vad det dags! Väckaklockan ringde och hela familjen var så trötta när vi försökte öppna ögonen. Det är konstigt. Hela sommarlovet har de vaknat tidigt Vi har inte behövt väcka dem en enda gång. Då har de glatt gått upp. Idag var det segt! Men vi kom igång och efter en ordentligt frukost bar det äntligen iväg. Jag och Lillan gick iväg med Prinsen och min man cyklade iväg med Kronprinsen.

Det var full fart när vi kom till skolan. Det var många barn och vuxna som sprang runt och inte visste var de skulle vara och över all aktivitet låg det spänning i luften. Vi hade fördelen av att veta vart vi skulle gå, men många fick leta sig fram till rätt klassrum. Det syntes att barnen var glada att träffa varandra igen. Vi var i god tid och jag följde med Mellanpojken in i klassrummet och hälsade på hans fröken. Visserligen känner vi till denna fröken sedan tidigare, eftersom det är samma fröken som vår stora kille hade, men Prinsen villa att jag skulle följa med in och hälsa. Det var roligt att se hur bra han trivdes i klassrummet. Han kände sig hemma direkt.

Min man och den stora killen cyklade iväg till den nya skolan idag. Det gick bra och de hade sällskap av en del andra kompisar på vägen. De har inte helt bestämt vilken väg som är den bästa att cykla dit. De provade två olika vägar idag. Vi får se hur det slutar. Imorgon kanske de testar ytterligare en annan väg. Det gick bra i alla fall och de kom i tid. Min man hann prata lite med den nya fröken och sedan cyklade han hem igen. Något som han reagerade på var att det var så många som kom i sista minuten. Antagligen var det nog en hel del som kom försent idag.

När pojkarna blev hämtade så verkade det som att de var nöjda med första skoldagen. Men de var trötta. Det var många intryck att ta till sig och det var ibland svårt att få dem att sätta ord på sina upplevelser. Jag fick fråga många frågor innan jag lyckades få en bild över hur dagen egentligen har varit och vad de har gjort. Det blev först en massa axelryckningar och intetsägande ord, men till slut kom de igång. Det tycks som att dagen var bra och att de tror att det kommer att bli bra. Kronprinsen tyckte att det var mycket mer oljud och stimmigt i korridorerna än vad det var i den lilla skolan, som han gick tidigare. Prinsen sa att nu gick han ”i den riktiga skolan och inte bara i förskoleklassen”.

Jag tror att det kommer att blir bra, men som förälder oroar man sig alltid.  Som avslutning på dagens blogginlägg tänkte jag delge er en serieruta på skolstarten för en sjuåring:

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skolstart för två pojkar

  1. Shareen skriver:

    hahahahaha thats a good one that comic strip 😀

Kommentera

