Tvättstugeschema

Jag har kommit på att det här med ”tvättstugeschema” är ingenting för mig. Jag tycker inte om när jag inte vet när jag ska jobba, trots att det ligger ett schema. Men min ordningsamma sida protestera. Det schema jag gillade bäst hade vi på sommarjobbet för några år sedan. Det var ett system som byggde på att man arbetade tre nätter och sedan var man ledig i sex dagar. Det gjorde att jag hann att återhämta mig och att jag fick vara tillsammans med familjen. Den här sommaren och förra sommaren har jag inte upplevt det. Jag skall inte klaga, eftersom jag har fått ett sommarjobb och jag är mycket glad för det men schemat har inte varit bra.

Dessutom hände det något inatt som gjorde att jag funderade lite till på det här med schemat. Den här arbetsmodellen innebär att personalen skall gå in och täcka upp för varandra om de blir sjuka. Det är här jag tycker att det brister mest. Det gör att när man arbetar på natten blir man helt utlämnad. Om någon av nattpersonalen drabbas av akut sjukdom, så som magsjuka, så finns det ingen pool att ringa till. Då måste den sjuka ringa in någon annan av övrig nattpersonal. Det är inte bra! Det här hände inatt. Det var inte jag som blev sjuk, utan en kollega. Hon fick ringa runt kl tre på natten, samtidigt som hon fick springa till toaletten. Stackare!!! Hon fick i alla fall tag på en av personalen som skulle börja kl sju. Hon kunde komma in till kl fem. Det är tur att det finns vänliga själar.

Som sagt: ”tvättstugeschema” är inget för mig!!!!

Det här inlägget postades i Arbete, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tvättstugeschema

  1. Hej Tina.

    Ja, jag förstår vad du menar. I det läget är det inte kul.
    Det nya problemet är ju att de nya Nationella reglerna säger att vi inte får lämna en avd utan personal o därigenom inte heller låsa…vilket blir fallet då där inte finns ngn personal.

    Förut hade vi ju grundbemanning 2 pers/natt..det finns inte längre. Vi ”måste” vara 3…men i detta fall blir det ju såklart väldigt svårt att lösa-och om det finns många av de gamla som springer på atten blir ju problemat väldigt konkret!!

    Vad gäller TVÄTTSTUGESCHEMA så handlar ju DET om att vi skriver våra schema o kan ta STOR hänsyn till privatlivet. Och i längden är det oerhört mycket värt…både i hemmet o oxå på jobbet då byten o annan frånvaro minskar betydligt.

    Det är MÅNGA fördelar med tvättstuga-och man får välja att se dessa eftersom de överväger. Att hoppa in för varandra KAN vara negativt–men som sagt–FÖRDELARNA och VINSTERNA överväger.

    Jag kan förstå att ni som kommer in på sommaren upplever det så som ni gör. Dessutom måste erkännas att vi denna sommar har en natt-vik för lite. Ni har ett tufft schema – och då känns ju såklart baksidorna större.

    Just de faktum att vi jobbar/går in för varandra-har med ARBETSTIDSMODELLEN att göra-INTE tvättstugan.
    Därigenom har vi möjlighet att öka våra tjänster om det är det man vill.

    Hela systemet blir lättare – TYCKER JAG – om man har ngt lägre tjänst…ju högre tjänst ju svårare blir det ju att lägga schema, och eftersom det baseras på ”inga vikarier” (förutom långvik/sommarvik)…så behövs oxå tid att hoppa in…

    Som sagt, jag förstår att det upplevs så som du säger, och ni HAR en tuff sommar…Dessutom är det ju så att vi är alla olika o GILLAR OLIKA :=)…och då är det ju bra att det finns jobb som erbjuder lite av varje!

    Iaf så är VI VÄLDIGT GLADA o TACKSAMMA att vi har SÅÅÅ DUKTIGA sommarvikarier som vi har. Och vi känner att vi kan lita på att ni gör era uppgifter <3…Tänk om ni varit nya o okunniga o detta hänt med sjukt mittinatten…isch..

    TACK FÖR ATT NI FINNS…BÄSTASTE SOMMARVIKARIER.

    STOR BAMSEKRAM// Helena

    • tavar skriver:

      Hej Helena!
      Tack för de orden! De värmde! Naturligtvis vet jag att de positiva sidorna med den här arbetsmodellen finns, men just inatt kändes det bara som ett stort hinder. Jag har egentligen aldrig varit förtjust i det här systemet, men jag kan förstå varför ni använder det. När man bara är inne åtta veckor om året i det, så känns det enbart komplicerat. Jag tycker självklart att det är bra att det är tre stycken som måste arbeta på natten. Det behövs verkligen! Huset är stort och det är många boende med olika problem och krämpor. Alla måste mötas där de befinner sig i livet. Jag är verkligen tacksam för att jag har fått arbeta där. Det är en helt underbar arbetsplats. Det är bara schemat som jag har reagerat mot. Jag hoppas att ni inte tog illa upp? Det var absolut inte meningen.
      Stor bamsekram tillbaka
      // Tina

Kommentera

