Jobbnätter och pizza

Idag är det tydligen sjusovardagen. Man skall alltså passa sig för att sova för länge idag, om man inte vill försova sig under hela det kommande året. Dessutom får det inte regna idag, för om det gör det så kommer regnet att hålla i sig de nästkommande sju veckorna. Det låter som att den tjugosjunde juli är en farlig dag, om man nu tror på bondepraktikan. Vi får väl se om det stämmer. Jag har egentligen svårt att tro på sådant här. Men idag blir det kanske en sjusovadag för mig eftersom det är dags att sova, eftersom jag har arbetat inatt. Den här gången skall jag arbeta tre nätter.

Den här natten som gick var relativt lugn. Visserligen blev det lite spring upp och ner på de olika våningarna, men det är bara bra. Då får jag motion och jag håller mig vaken. Det var bland annat tvättmaskinen som inte ville fungera riktigt. Problemet var att tvättmaskinen inte centrifugerade som den skulle. Det var en mycket blöt tvätt som jag fick hänga upp i torkskåpet. Tvätten hann inte bli torr på hela natten. Jag gillar inte att lämna tvätt efter mig i tvättstugan. Det känns inte bra, eftersom jag faktiskt har några timmar på mig att ordna upp tvätten. Ja, ja… Jag gjorde i alla fall mitt bästa.

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av ett bra recept på pizzadeg. Den här degen gillar hela familjen och den är lätt att göra och går bra att frysa in. Degen räcker till två plåtar i en vanlig ugn.

Bröddegsbotten: 50 g jäst orginal, knappt 3 dl ljummet vatten, 1 ½ tsk socker, 3 msk olivolja, knappt 9 dl vetemjöl (använd alltid vetemjöl – antingen vanligt vitt, fullkorn eller en kombination av båda) och 3 tsk salt.

  1. Blanda samman den jästen med vatten och socker i en skål.
  2. Låt jästblandningen stå på ett varmt ställe i 10-15 minuter tills det börjar skumma sig på ytan. Rör i olivoljan.
  3. Sikta ner mjöl och salt i en står skål. Gör en fördjupning i mitten och häll i jästblandningen.
  4. Blanda samman och forma en deg, antingen med mjölande händer eller med en träslev. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda ca 5 minuter tills den blivit jämn och elastisk. Om du vill frysa in degen, så kan du göra det nu. Slå in den i plastfolie och frys in den. Tina upp den i rumstemperatur och låt den sedan jäsa som vanligt (fortsätt alltså från punkt fem.
  5. Pensla degen med olja och lägg den i en stor plastpåse. Låt den ligga på ett varmt ställe i ca en timme. Degen skall fördubbla sin storlek.
  6. Stjälp upp degen på lätt mjölat bakbord och bulta den med knytnävarna. Detta tar bort eventuella luftbubblor som kan göra pizzan ojämn. Knåda 4-5 gånger. Degen är nu färdig att användas.

Jag önskar er lycka till med pizzadegen och ni får alla ha en fin dag.

Det här inlägget postades i Arbete, Matrecept, Recept, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

