Åskväder på natten

Inatt var det ett rejält regnväder. Det var otroligt vackert. Egentligen är jag lite åskrädd, men inatt var det fint. Blixtrarna for över himlavalvet och det lyste helt underbart. Det blev lite som ett fyrverkeri. Dessutom blir det extra vackert när blixtrarna når havet. Det är något speciellt att se himlen ihopkopplad med havet på det sättet. Jag kände att jag rös på armarna.

Jag och min kollega stod ute på balkongen och tittade på åskvädret. Men när åskan var precis över oss fick vi börja springa runt till de gamla. De undrade vad det var som lät. Det märktes att en del av dem var riktigt åskrädda. De gömde sig under täcket och det gjorde att jag började tänka på våra barn. De är nämligen mycket rädda och min man SMSade mig och berättade att de alla var vakna. Det brukar inte vara lätt att lugna dem när de väl har stressat upp sig. Tur att det äldsta sonen inte är lika rädd som de andra två. Det gör att mannen kunde koncentrera sig på de andra.

Tillsist blev det lugnt, både på äldreboendet och hemma i huset. Alla somnade om… Men jag märkte när jag gick hem idag på morgonen att det fortfarande var kvavt. Det gör att jag tror att det kommer att åska även under dagen. Dock tycker våra barn att det är lättare när det är ljust. De blir inte lika rädda. Jag hoppas att det gäller de gamla också.

Nu skall jag äta lite frukost innan det är dags att krypa ner i sängen. Jag önskar er alla en bra fredag, trots att vädret inte är det bästa.

Det här inlägget postades i Arbete, Familjen, Väder. Bokmärk permalänken.

Kommentera

