Städ och förberedelse inför vuxenkalas X 2

Dagen idag började lugnt och avslappnat. Det kunde behövas, eftersom jag och min man sprang i skytteltrafik in på de två minsta barnens rum. Vi var så trötta, men barnen var hur pigga som helst och undrade ”varför är ni trötta?” Det verkar som att våra barn är inne i en växt- och utvecklingsfas. Då brukar nätterna bli oroliga och de drömmer mycket. Dessutom får vi massera deras ben, eftersom det gör ont att växa. Det är något som jag själv inte kommer ihåg, men mamma sa att jag hade det precis likadant.

När frukosten var avklarad, så satte vi igång. Det blev städning av huset. Mellanpojken hade en kompis hemma och det gjorde att han slapp lite städning. Men han kom inte undan helt. De andra barnen fick också hjälpa till. Det är ett tråkigt arbete, fast när vi hjälps åt blir det roligare. Samtidigt med städningen körde vi några tvättmaskiner med tvätt. Skönt att ha det gjort. Städningen kändes lite extra viktig, eftersom vi skall ha båda pojkarnas vuxenkalas imorgon. Det gjorde att vi planerade vad vi skulle servera och jag skissar sedan upp en tidsplan i huvudet, för att jag skall veta om vi kommer att hinna. Jag tror att det kommer att gå bra. Det känns som att vi har läget under kontroll. Det kommer jag att tycka ända tills imorgon en timme innan gästerna kommer. Då kommer jag att bli hyperstressad.

Vi lyckades faktiskt bli klara med städningen idag och det gör att imorgon är det bara handling, bakning och matförberedelse. Skönt att allting faller på plats. Det gör att kalas blir roliga att ha. Man skall inte ha kalas om man bara känner att det är ett stressmoment och ett måste. De kalasen blir inte roliga. Jag anser att även värdinnan och värden skall ha roligt på kalaset. Visserligen blir det ett måste när barnen skall ha sina kalas, men jag älskar när vi samlas hela familjen. Det är tyvärr inte så ofta som vi gör det.

Jag får se om jag skriver något blogginlägg imorgon. Det beror på hur trött jag är och hur sena gästerna blir. Men nu är snart allt klart för att ha ett 107-års kalas. Vår lille Prins uttryckte sig så när han pratade mig om kalaset.

– Mamma, vad blir siffrorna 1 0 7 tillsammans? frågade han.

Jag svarade:

– Det blir 107.

– Då ska vi ha ett 107-års kalas imorgon, svarade Prinsen.

Jag tycker verkligen att barn har så bra tankegångar och de formulera sina tankar på ett enkelt och uttrycksfullt sätt.

Det här inlägget postades i Familjen, Reflektioner. Bokmärk permalänken.

Kommentera

